Riksbyggens Bonumlägenhet nr 1 000 är nu inflyttad

Den första inflyttningen i Riksbyggens Bonum seniorboende skedde i Brf Bryggan i Sundbyberg i januari 2012. Nu, sex år senare, är den tusende Bonum-lägenheten precis inflyttad av en lycklig senior. Och många fler Bonum seniorboenden är på gång, det handlar om cirka 1 000 seniorbostadsrätter i 48 pågående eller planerade projekt.

Den första skissen till Riksbyggens Bonum seniorboende ritades 2006 och 2008 startades konceptet officiellt.

– Riksbyggens Bonum seniorboende är en riktig framgångssaga. Behoven av fler bostäder för äldre accelereras av en åldrande befolkning. Med Bonum seniorboende har Riksbyggen utvecklat en boendeform som kombinerar trygghet med att göra livet på äldre dagar lite enklare att leva, säger Håkan Liljeblad, affärsutvecklare Boende för äldre på Riksbyggen.

I rollen som en långsiktig samhällsutvecklare har det varit naturligt för Riksbyggen att utveckla på mer hållbara och attraktiva boenden för hushåll där minst en person är över 55 år. Fler seniorbostäder behövs också för att öka rörligheten på bostadsmarknaden och på så sätt kan det befintliga bostadsbeståndet användas på ett effektivare sätt,

– Riksbyggens seniorboenden är ofta förtätningsprojekt och byggs i befintliga bostadsområden nära kommunikationer och service. Det innebär att de som flyttar till ett Bonum seniorboende oftast inte flyttar långt utan kan bo kvar i det område som de redan trivs i, säger Håkan Liljeblad.

I varje Bonumförening finns en Bonumvärd och medlemmarna har tillgång till en rad olika praktiska tjänster. Det kan handla om allt från blomvattning när man är på semester till montering av hyllor. Bonumvärden arrangerar även i samråd med de boende, träffar och sociala aktiviteter för att öka trivseln och gemenskap.

– I föreningen finns det också både gemensamhetslokal och övernattningsrum för tillfälliga gäster. Det är väldigt uppskattat och gör att man till exempel inte behöver ett eget gästrum när familj eller vänner kommer för att hälsa på, säger Håkan Liljeblad.

Förutom Bonum utvecklar Riksbyggen även boende för äldre på flera andra sätt. I samarbete med kommuner uppför Riksbyggen vård och omsorgsbostäder samt trygghetsboenden för äldre i form av kooperativ hyresrättsförening. Det finns många fördelar med kooperativ hyresrätt som boendeform, både för de boende och för kommunen. Riksbyggens modell med kooperativ hyresrättsförening finns idag på 30 platser runt om i Sverige.

Håkan Liljeblad, affärsutvecklare Boende för äldre på Riksbyggen, 070-34 39 509.