105 nya vårdlägenheter - Rikshem förvärvar stort projekt i Uppsala

Rikshem har förvärvat en projektfastighet från Fastighetsförädlarna i Mälardalen AB. Projektfastigheten ligger i centrala Uppsala där en samhällsfastighet med 105 nya vårdlägenheter ska uppföras. Ett 15-årigt hyresavtal för vårdboendet har tecknats med Attendo Sverige AB.

På Kapellgärdet i Uppsala uppförs Vård Norra, en modern vårdbyggnad i åtta våningar som ska inrymma vårdboende med Attendo Sverige AB som hyresgäst. Projektfastigheten omfattar cirka 9 100 kvm och kommer att uppfylla högt ställda myndighetskrav och den senaste utformningen för ett modernt vårdboende.

– Uppsala är den stad där Rikshem är störst och vi utökar nu vårt bestånd ytterligare med en attraktiv och miljöcertifierad samhällsfastighet. Att erbjuda bostäder för hela livet är en viktig del i Rikshems arbete med att skapa goda livsmiljöer. Vi strävar efter en balans mellan bostäder och samhällsfastigheter och att växa med samhällsfastigheter på tillväxtorter är en del av vår strategi, säger Fredrik Edlund, Regionchef Mälardalen, Rikshem.

– Vi har förädlat och utvecklat Vård Norra som kommer att bli en modern vårdbyggnad i en urban miljö med fokus på kvalitet och hållbarhet. Angermann har varit vår strategiska rådgivare när det gäller projektstruktur, uthyrning och försäljning. Vi är mycket glada att Rikshem som är en långsiktig ägare förvärvat Vård Norra, säger Jacob Sandberg, VD/Partner på Fastighetsförädlarna i Mälardalen AB.

Byggstart sker under oktober 2017 och byggnaden beräknas vara färdigställd i oktober 2019. Totalentreprenör är Veidekke Entreprenad AB.

Jennie Wolmestad, kommunikationschef, Rikshem 070-687 18 57

jennie.wolmestad@rikshem.se