• Rikshem/

Inga nya hus men 60 nya hem - Rikshems hyresrätter i Märsta kan bli Årets Bygge

Rikshem har skapat 60 nya lägenheter av 350 förråd i Norrbacka, Märsta. Projektet har nu nominerats till Årets Bygge 2018.

Genom att utnyttja förrådsytor kunde 60 nya hyresrätter skapas i redan existerande byggnader. Rikshem har sedan tidigare hyresrätter i Norrbacka, Märsta men då främst större lägenheter. Behovet av mindre lägenheter var stort och nu har förrådsyta byggts om till ettor på 24-35 kvm medan förråden har fått flytta ut till mindre gårdshus.

Rikshem gick från idé till byggstart på mindre än ett år och idén har skapat stor nytta för området.

– Vi vill hitta hållbara och innovativa lösningar för att skapa fler bostäder. Processerna för att bygga nytt är ofta långa samtidigt som behovet av nyproducerade små lägenheter är stort. I Norrbacka har vi, genom att omdisponera yta, snabbt lyckats utöka antalet attraktiva och effektiva ettor. Det är erfarenheter som vi tar med oss till framtida projekt, säger Fredrik Edlund, Regionchef Mälardalen på Rikshem.

Priset Årets Bygge delas ut av tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst och belönar projekt inom samhällsbyggnadssektorn för kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form. Årets Bygge omfattar alla typer av projekt i Sverige, stora som små och såväl husbyggnads- som anläggningsprojekt, samt såväl nybyggnad som ombyggnad. Vinnaren koras på Årets Bygge-galan den 19 mars 2018.

Jennie Wolmestad, kommunikationschef, 070-687 18 57, jennie.wolmestad@rikshem.se