Mötesplatsen Café Välkommen tecknar nytt avtal med Rikshem

Rikshem har tecknat ett samarbetsavtal tillsammans med Helsingborgs stad och den lokala Hyresgästföreningen på Fredriksdal för att ge fortsatt stöd till projektet Café Välkommen. Café Välkommen är en mötesplats som bedriver integrationsarbete för i första hand kvinnor boende i stadsdelen.

Café Välkommen startades för att skapa bättre gemenskap och bryta isoleringen för i första hand daglediga kvinnor i stadsdelen Fredriksdal i Helsingborg. Verksamheten bedrivs i Rikshems lokaler på Minörgatan.

Målsättningen med Café Välkommen är idag att bryta utanförskap och få personer i sysselsättning men även att verka som en språngbräda och aktivitetspunkt för de boende på Fredriksdal. Under det år som mötesplatsen varit igång har cirka 15 personer fått sysselsättning i form av arbete eller studier. Nu håller Café Välkommen också på att utveckla en syateljé som i förlängningen skulle kunna fungera som affärsverksamhet.

– Att stötta de boende i våra områden för att kunna bryta utanförskap stämmer väl in på det samhällsansvar vi vill ta, säger Christofer Bernebring, regionchef för södra Sverige på Rikshem. Café Välkommen är ett projekt där vi kan gå in och stötta en verksamhet som visat sig ge ett mycket bra resultat för såväl enskilda individer som ett helt område.

Café Välkommen håller öppet hus den 10 oktober kl. 14-17 för att visa upp sina uppfräschade lokaler och berätta mer om sin verksamhet och höstens aktiviteter. Välkommen till Minörgatan 15.

Jennie Wolmestad, kommunikationschef, Rikshem 070-687 18 57

jennie.wolmestad@rikshem.se

Christofer Bernebring, Regionchef södra Sverige, Rikshem 010-70 99 287

christofer.bernebring@rikshem.se

Om Café Välkommen

Café Välkommen är ett integrationscafé som i första hand riktar sig till kvinnor. De erbjuder aktiviteter, fika, samhällsnyttiga föreläsningar samt gemenskap över gränserna. Café Välkommen startades 2016 av den lokala hyresgästföreningen LH Brigaden i samarbete med Rikshem. I januari 2017 gick Helsingborgs stad in i samarbetet genom projekt Rekrytera.

Om Rikshem