Rikshem förvärvar 257 lägenheter i centrala Västerås

Rikshem stärker sin position i strategisk tillväxtort och utökar beståndet med tre bostadsfastigheter i attraktivt nyproduktionsområde på Lillåudden och Öster Mälarstrand. Byggnaderna är uppförda enligt det energisnåla byggkonceptet Egenvärmehus®.

Sedan tidigare äger och förvaltar Rikshem cirka 1 200 lägenheter i Västerås och beståndet kompletteras nu med tre fastigheter uppförda 2011, 2013 och 2015. Fastigheterna innehåller totalt 257 lägenheter om 1-4 rum och kök varav majoriteten är tvåor och treor. Uthyrningsbar area uppgår till cirka 17 600 kvm.

Fastigheterna förvärvas från Grön Bostad och byggnaderna, uppförda av ByggVesta är så kallade Egenvärmehus®, ett beprövat koncept för att bygga energisnålt. Husen har hög energiprestanda bland annat genom välisolerade ytterväggar, tak och grund samt energieffektiva installationer.

Fastigheterna Fyrtornet 1, Sjömärket 2 och Bommen 1 är alla belägna vid Mälaren i Västerås. Tillträde sker i slutet på februari.

Västerås är en stark tillväxtkommun och har en av landets snabbast växande befolkning. Att förvärva hållbara hyresrätter från Grön Bostad går också helt i linje med Rikshems hållbarhetsfokus. Bostadsområden med blandade upplåtelseformer är betydelsefullt för en hållbar stadsutveckling och i området finns både hyresrätter och bostadsrätter, säger Fredrik Edlund, regionchef Mälardalen på Rikshem.

Grön Bostad är glada att våra fina fastigheter i Västerås övertas av en välrenommerad och långsiktig fastighetsägare som Rikshem, säger Rickard Backlund, vd för Grön Bostad.

Fredrik Edlund, Regionchef Mälardalen, Rikshem: 010-70 99 338, fredrik.edlund@rikshem.se

Jennie Wolmestad, Kommunikationschef, Rikshem: 070-687 18 57, jennie.wolmestad@rikshem.se

Rickard Backlund, Vd, Grön Bostad: 070-655 99 60, rickard@raebkonsult.se