Rikshem förvärvar ytterligare i Helsingborg

Rikshem utökar beståndet i Helsingborg genom att förvärva 84 moderna bostäder av Helsingborgshem till ett värde av 204 miljoner kronor.

Rikshem har idag cirka 3 600 bostäder i Helsingborg och är en av stadens största privata fastighetsägare. Genom förvärvet stärker Rikshem sin position i ett växande Helsingborg. Förvärvet är ytterligare ett steg för att växa på utvalda tillväxtorter över hela landet.

Bostäderna ligger på Kullavägen och Majorsgatan på Ringstorp i Helsingborg, en stadsdel med centralt läge som utvecklats starkt de senaste åren. Förvärvet omfattar 77 lägenheter och 7 radhus i området. Fastigheterna stod klara 2013 och lägenheterna är moderna 2:or och 3:or.

Förra året registrerades den största befolkningsökningen någonsin i Helsingborg och som ett av Sveriges största privata fastighetsbolag vill vi vara en del av utvecklingen i staden. Vi investerar långsiktigt och är glada över att ha fått förtroende från Helsingborgshem att förvalta nya och moderna lägenheter i staden och på Ringstorp, ett område med stor potential, säger Christofer Bernebring, Regionchef södra Sverige på Rikshem.

För Helsingborgshem har bostadshusen från 2013 haft stor betydelse och man uppskattar Rikshems satsning på att växa i stadsdelen.

Nybyggnationen för fyra år sedan blev startskottet för en större vision om att skapa en tätare och mer variationsrik stad bättre rustad att möta en större mångfald. Vi är glada över att Rikshem, som har ett påtagligt engagemang för staden och dess utveckling, nu tar över fastigheterna, säger Jonas Hansson, Vd på Helsingborgshem.

Jennie Wolmestad, Kommunikationschef Rikshem: 070-687 18 57

jennie.wolmestad@rikshem.se