Rikshem nominerat till Årets samhällsbyggare

Rikshem är, tillsammans med Lindbäcks Bygg, nominerat till priset Årets samhällsbyggare för bolagens samarbete för industriellt träbyggande.

Rikshem har valt att för företagets nyproduktion huvudsakligen bygga i trä och är idag det bostadsbolag i Sverige som bygger flest lägenheter i trä. 2014 tecknade Rikshem det första avtalet med Lindbäcks bygg. Avtalet gällde produktionen av 2 000 lägenheter i trä. 2016 utökades avtalet med ytterligare 1 000 lägenheter. Rikshem har idag avropat över 1 000 lägenheter.

– Att bygga i trä är bättre för miljön jämfört med andra dominerande byggmaterial och för Rikshem är träbyggandet en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Detta möjliggörs genom vårt framgångsrika samarbete med Lindbäcks och vi är enormt stolta över att vara nominerade till Årets samhällsbyggare med dem. Tillsammans bygger vi hållbara och vackra hus med en industrialiserad process. Vi hoppas att fler tar efter och bidrar till ett hållbarare byggande, säger Sophia Mattsson-Linnala, vd Rikshem.

De nominerade till Årets samhällsbyggare 2017 utöver Rikshem i samarbete med Lindbäcks är:

• Aspö Eko-logi – den framtidsinriktade och hållbara stadsdelen (Skövde)
  • Sjöängen i Askersund, bryggan mellan kunskap och kultur

Priset till Årets samhällsbyggare delas ut av tidningen Dagens samhälle. Det går till ett framtidsinriktat projekt eller en nyskapande förändring som rör bostäder, energi, infrastruktur, social och/eller miljömässig hållbarhet. Priset kan ges till en eller flera privata eller offentliga aktörer, tillsammans eller var för sig. Vinnaren utses på Stora samhällsgalan den 10 maj.

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. Vi äger, förvaltar och utvecklar bostäder och samhällsfastigheter i landets snabbast växande kommuner och erbjuder ett tryggt, trivsamt och flexibelt boende i attraktiva lägen. Rikshem ska vara en långsiktig samarbetspartner till kommuner och ägs av Fjärde AP-fonden och AMF. Läs mer på rikshem.se