Rikshem växer med förvärv av bostäder i Märsta

Rikshem förvärvar två nyproducerade bostadsfastigheter innehållandes 135 lägenheter och utökar därmed sitt nuvarande bestånd i Sigtuna kommun.  Fastigheterna som är belägna i Märsta Port respektive Steningehöjden i Märsta förvärvas från Peab.

Rikshem vill växa med både samhällsfastigheter och bostadsfastigheter i utvalda tillväxtorter. Förvärvet av två nyproducerade bostadsfastigheter uppförda 2015 och 2016 kompletterar Rikshems befintliga fastighetsbestånd i området väl. Fastigheterna inrymmer totalt 135 lägenheter varav 82 lägenheter i Märsta Port och 53 lägenheter i Steningehöjden och har en total uthyrningsbar area om cirka 7 500 kvm. Rikshem är sedan tidigare en stor aktör i Sigtuna kommun med 28 fastigheter som inkluderar både bostads- och samhällsfastigheter.

- För oss är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder olika typer av boende. Efterfrågan är stor och genom förvärvet kan vi erbjuda fler bostäder i Märsta. Vi vill växa ytterligare i den viktiga Mälardalsregionen och ett större fastighetsbestånd i området skapar också förutsättningar för en effektiv förvaltning och positiva synergieffekter, säger Fredrik Edlund, Regionchef för Mälardalen på Rikshem.

Tillträde av fastigheterna sker den 28 september.

- Vi är nöjda med hur affären har genomförts och med Rikshems långsiktiga ägarperspektiv, vilket är positivt för de boendes intressen, säger Peter Svensson, Vd Peab Bostad.

Fredrik Edlund, Regionchef Mälardalen, Rikshem: 010-70 99 338, fredrik.edlund@rikshem.se

Frida Löwengren, Kommunikatör, Rikshem: 072-050 73 54, frida.lowengren@rikshem.se