Rikshem vinner Kalmars stadsbyggnadspris

Rikshem tog hem Kalmars stadsbyggnadspris i kategorin god byggnadsvård för renovering av fastigheten Apotekaren 1. Fastigheten, som delvis är kulturskyddad, är ett landmärke i staden.

Kalmar kommun delar årligen ut Kalmars stadsbyggnadspris inom kategorierna god arkitektur och god byggnadsvård. Rikshem har, tillsammans med arkitekt Mats Dahlström, tilldelats Kalmars stadsbyggnadspris för god byggnadsvård för Apotekaren 1. Projektet har skett i samverkan med P&E Fastighetspartner.

Lokalt kallas fastigheten för ”Handelsbankshuset” och uppfördes 1913 för att inrymma både bank och våningar för bankdirektörerna. Stora delar av byggnaden har högt kulturhistoriskt skydd så som fasad, tak, trapphus och vissa invändiga detaljer från olika tidsperioder.

– Vi är otroligt stolta över att motta Kalmars stadsbyggnadspris för Apotekaren. Byggnaden har varit ett landmärke i Kalmars centrum och det var viktigt för oss att det skulle fortsätta vara det. Det är en fastighet med historia som går tillbaka till början av 1900-talet när bankdirektörerna bodde här i stora paradvåningar. När vi förvärvade fastigheten 2014 var den nedgången och vi har genomfört en totalrenovering. Fastigheten rymmer nu 11 bostadsrätter samt lokaler där bland annat Handelsbanken sitter, säger Christofer Bernebring, Regionchef södra Sverige på Rikshem.

Rikshem vann med följande motivering:

”Det ståtliga Handelsbankshuset har genomgått en omfattande renovering såväl invändigt som utvändigt. De gamla paradvåningarna med sitt stiliga trapphus h​ar med varsam hand renoverats för att möta dagens krav på boende och tillgänglighet. De nya mindre lägenheterna har med bevarade detaljer och unika planlösningar kombinerat historia med modernt boende.”

Juryn utgjordes av samhällsbyggnadskontorets förvaltningschef Rebecka Persson, stadsarkitekt Björn Strimfors och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson. Juryn nominerade tre projekt i varje kategori och därefter utsåg samhällsbyggnadsnämnden vinnarna.

Jennie Wolmestad, kommunikationschef, 070-687 18 57, jennie.wolmestad@rikshem.se