Hela Sveriges Stora Land-stipendium på 35 000 kronor går till Lisa Blochmann på Fårö (Sylvis döttrar café och bageri)

Lisa Blochmann är bagaren som får det att jäsa i byn. Men bageriet är bara en liten del av hennes vardag som fembarnsmamma. Lisas tid, engagemang och klappande hjärta tycks räcka åt alla. Hennes medkänsla för andra i kombination med hennes initiativförmåga imponerar.

Nu är det Lisas tur att själv bli uppmärksammad när hon får motta det nyinstiftade Hela Sveriges Stora Land-stipendiet på 35 000 kronor.

– Oj, vad roligt, jag som aldrig vunnit något pris! Det är ju fantastiskt, säger Lisa om utmärkelsen.

Vad hon ska göra med pengarna är ännu oklart.

– Jag skulle gärna vilja göra något med mina barn, men har inte bestämt mig än, funderar hon.

– Lisas härliga meritlista talar för sig själv, hon är en värdig mottagare av stipendiet, säger Lands chefredaktör Carina Löfgren.

– Det är fantastiskt roligt att kunna uppmärksamma lokal landsbygdsutveckling som är personifierad genom Lisa och hennes engagemang, säger Hela Sverige ska levas verksamhetschef Terese Bengard.

Landsbygdsorganisationen Hela Sverige ska leva och tidningen Land vill båda uppmuntra dem som gör bestående insatser för sin bygd. Människor som ser till att landsbygden lever och frodas. 2016 instiftades Hela Sveriges Stora Land-stipendium på 35 000 kronor som delas ut under Landsbygdsriksdagen den 27 maj i Visby.

Juryns motivering

”Lisa är en välkänd eldsjäl både bland gotlänningar och långväga besökare. Hon är en landsbygdshjälte och multikonstnär som håller hela Fårö under sina vingar.

Hon är fembarnsmamman, bagaren och månskensbonden som skapar jobb till bygdens ungdomar och hon har öppnat förskola dit hon även fick Liv Ullmann att skänka 100 000 kronor.

Lisa hjälper flyktingar, kämpar för bostäder och äldreboende. Tillsammans med sina systrar har hon lagt grund för hela Fårös befolkningsframtid.

Lisas egna knep för att lyckas med bygdens utveckling: Ser jag ett hinder försöker jag gå runt det, besegra det eller helt enkelt hoppa över det!

Lisas engagemang i andra människor fick juryns hjärtan att slå lite extra.”

Terese Bengard, verksamhetschef Hela Sverige ska leva

Telefon: 070-295 21 25, terese.bengard@helasverige.se