Civilsamhället fortfarande outnyttjad resurs i integrationsarbetet

Regeringen har en ambition att involvera det civila samhället i statens arbete för att främja integrationen. En granskning från Riksrevisionen visar dock att civilsamhällets deltagande är begränsat.

Riksrevisionen har granskat om staten har lyckats undanröja hinder och skapat förutsättningar för civilsamhällets medverkan på integrationsområdet. Granskningen visar att det civila samhällets deltagande i de statliga insatserna för att främja integrationen inte är särskilt stort.

Det begränsade deltagandet förklaras av flera faktorer, till exempel att varken regeringen eller myndigheterna i sin styrning har betonat vikten av civilsamhällets medverkan. Det civila samhället är till exempel inte i någon större utsträckning utförare av mottagnings- och etableringsinsatser som resultat av Arbetsförmedlingens och Migrationsverkets upphandlingar. Granskningen pekar på en möjlig målkonflikt mellan ambitionen att involvera civilsamhället och kravet på att tillämpa lagen om offentlig upphandling, LOU. Av granskningen framgår också att de förändringar som regeringen har gjort genom att styra det statliga stödet mot fler avgränsade bidrag och genom att hänvisa till Integrationsfonden sammantaget försvårar civilsamhällets deltagande i integrationsarbetet.

– Granskningen visar att civilsamhället, ambitionen till trots, i liten utsträckning deltar i det statliga integrationsarbetet. För att uppnå den önskade mångfalden av verksamheter inom integrationsområdet behöver både regering och myndigheter vidta åtgärder, säger riksrevisor Claes Norgren.

Riksrevisionen rekommenderar till exempel regeringen att göra en samlad analys av den statliga finansieringen av civilsamhället på området och Arbetsförmedlingen och Migrationsverket att utveckla den lokala samverkan med civilsamhället.

Fakta: Granskningen omfattar regeringen, Arbetsförmedlingen, länsstyrelserna, Migrationsverket, Svenska ESF-rådet (Integrationsfonden) och Ungdomsstyrelsen. Enligt regeringen ska en större mångfald verksamheter bidra till att göra integrationsprocessen för nyanlända mer effektiv. Riksdag och regering har i beslut om prop. 2009/10:55 En politik för det civila samhället framhållit det civila samhällets roll såväl i samhället i stort, som i integrationspolitiken. Med det civila samhället avses ”en arena, skild från staten, marknaden och det enskilda hushållet, där människor, grupper och organisationer agerar tillsammans för gemensamma intressen”. I civilsamhället ingår organisationer som ideella föreningar och stiftelser.

Rapporttitel: Staten och det civila samhället i integrationsarbetet (RiR 2014:3)

Riksrevisor: Claes Norgren

Projektledare: Karolina Larfors, 08-5171 42 39