Etableringslotsarna fokuserar inte tillräckligt på att hjälpa de nyanlända få jobb

Etableringslotsarnas uppdrag är för brett för att de effektivt ska kunna bidra till att nyanlända kommer in på arbetsmarknaden. Som tjänsten är utformad idag arbetar lotsarna mycket med socialt stöd medan stödet för att hjälpa de nyanlända att få jobb ofta kommer i andra hand.

Riksrevisionen har granskat om regeringen och Arbetsförmedlingen har utformat och hanterat den arbetsmarknadspolitiska insatsen etableringslots på ett effektivt sätt.

Granskningen visar att regeringen har utformat etableringslotsarnas uppdrag för brett för att de på ett effektivt sätt ska kunna bidra till att nyanlända kommer in på arbetsmarknaden. Etableringslotsen ska ge stöd som coachning, jobbsökaraktiviteter och kontakter med arbetsgivare. Samtidigt ska lotsen ta hand om individens sociala situation, det vill säga hjälpa till i frågor som rör boende, behov av vård, bostad med mera. Resultatet har blivit att de nyanländas behov av socialt stöd har blivit överordnat behovet av stöd för att få jobb.

– Att de nyanlända etableras i det svenska samhället är viktigt både för individen och samhället, och en central faktor för detta är etablering på arbetsmarknaden. Tjänsten etableringslots bör renodlas så att den får mer fokus på att hjälpa de nyanlända att få jobb. Regeringen bör då också överväga om alla nyanlända även i fortsättningen ska erbjudas en lots, säger riksrevisor Claes Norgren.

Den nyanlände har möjlighet att själv välja etableringslots. Men det kan vara svårt att göra välgrundade val. Till exempel finns information om de olika lotsföretagens tjänster bara på svenska. Det händer även att de nyanlända lockas med gåvor och förmåner för att välja en viss lots, vilket kan bidra till att de gör sina val på fel grunder. Arbetsförmedlingen bör erbjuda mer stöd i valsituationen.

Granskningen visar också att Arbetsförmedlingen inte har följt upp och kontrollerat lotsleverantörerna i tillräckligt hög utsträckning. Detta kan leda till att fel leverantörer anlitas. Följden kan bli en låg kvalitet på tjänsten och att de nyanlända inte får den hjälp de behöver för att komma in på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen bör därför förstärka och utöka kontrollen och uppföljningen.

Fakta

Etableringslots erbjuds nyanlända personer som skrivs in på Arbetsförmedlingen och får en etableringsplan. Etableringslotsen är en privat aktör som Arbetsförmedlingen upphandlar som ska ge de nyanlända professionellt stöd för att etablera sig i arbets- och samhällslivet och bli självförsörjande. Kostnaden för tjänsten etableringslots uppgick under 2011-2013 till 583 miljoner kronor. Beräknade utgifter för tjänsten 2014-2016 är 2,3 miljarder kronor.

Riksrevisor: Claes Norgren
Projektledare: Alicia Selmanovic Monokrousos, tel: 08-5171 40 58
Pressekreterare: Pernilla Eldblom, tel: 08-5171 42 00

Ladda ned eller beställ rapporten

Rapporten Etableringslots – fungerar länken mellan individen och arbetsmarknaden? kan laddas ned eller beställas från Riksrevisionens webbplats. Här finns även pressmaterial, högupplösta bilder, figurer och diagram.