Regeringen bör stärka riskhanteringen i statliga bolag

Regeringen har inte tillräckligt mycket fokus på risker och riskhantering i de statliga bolagen. En granskning från Riksrevisionen visar att det saknas rutiner för att se till att informationen om risker och riskhantering uppdateras löpande. Det finns inte heller en samlad bild av riskerna i alla statliga bolag.

Regeringen har riksdagens uppdrag att förvalta statens ägande i de statliga bolagen så att bästa möjliga långsiktiga värdeutveckling uppnås. I ansvaret ligger att se till att bolagen har en väl fungerande riskhantering. Bristande riskhantering kan leda till negativa effekter på värdet på statens tillgångar i och utdelning från bolagen. Exempel på satsningar förknippade med stora risker är Vattenfalls investeringar utomlands och Telia Soneras förvärv i Uzbekistan.

Regeringen har flera verktyg för att informera sig om riskerna i de statliga bolagen, till exempel genom ägardialoger, ägarsamordning och fastställande av olika mål för bolagen. Riksrevisionens granskning visar att regeringen inte i tillräckligt hög grad utnyttjar dessa möjligheter att informera sig.

– Regeringen bör stärka riskhanteringen när det gäller de statliga bolagen. Bolagen står för en betydande del av statens förmögenhet och ger även stora tillskott till statskassan. Minskade utdelningar kan leda till att staten får minskat utrymme att finansiera angelägna åtgärder, säger riksrevisor Claes Norgren.

Granskningen visar också att regeringen inte löpande sammanställer information om risker i enskilda bolag. Därmed framgår inte vilka konsekvenser de sammantagna riskerna skulle kunna få för den statliga bolagsportföljens värdeutveckling och utdelningen till statskassan.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att utforma tydliga riktlinjer om riskhantering till styrelserna i de statliga bolagen. Regeringen bör även följa upp hur styrelsearbetet fungerar när det gäller riskhantering. Regeringens verktyg bör utvecklas så att information om risker kan uppdateras och sammanställas löpande. Informationen bör även sammanställas så att riksdag och regering får en samlad bild av riskerna i den statliga bolagsportföljen.

Fakta
De statliga bolagen utgör en betydande del av statens tillgångar. År 2014 uppskattade regeringen värdet på statens bolagsportfölj till 460 miljarder kronor, vilket utgör knappt hälften av statens totala finansiella tillgångar. Bolagen ger även ett omfattande tillskott till statskassan i form av utdelning, 2014 cirka 18 miljarder kronor. Regeringen förvaltar 49 bolag, varav 41 är helägda av staten och 8 är delägda.

Riksrevisor: Claes Norgren
Projektledare: Annelie Jansson Westin, tel 08-5171 42 03
Pressekreterare: Pernilla Eldblom, tel 08-5171 42 00

Ladda ned eller beställ rapporten
Rapporten kan laddas ned eller beställas från Riksrevisionens webbplats www.riksrevisionen.se. Här finns även pressmaterial, högupplösta bilder, figurer och diagram.