Riksrevisorerna presenterar sin årliga rapport

I riksrevisorernas årliga rapport presenteras de viktigaste iakttagelserna från det senaste årets granskningar. Ett problem som tas upp är att när myndigheter delar på ansvar för utbetalningar kan uppföljningen av utbetalningarna falla mellan stolarna. Rapporten lyfter också fram brister i statens agerande på marknader som genomgått stora förändringar de senaste åren.

Delat ansvar kan leda till otydligt ansvar

När olika myndigheter samverkar är det vanligt att de delar på ansvaret för till exempel utbetalningar. Riksrevisionens granskningar visar att det då finns en risk att ansvarsfördelningen blir oklar vilket kan leda till brister i kontrollen av att medlen används till det de är avsedda för. Ett exempel är Kammarkollegiets utbetalning av statsbidrag på 79 miljarder kronor och Sidas utbetalning av statsbidrag på 11 miljarder kronor. Dessa bidrag beslutas inte av dessa myndigheter utan av regeringen. Det innebär att ansvarskedjan för utbetalningarna bryts och medlen omfattas därmed inte av ett uttalat ansvar för intern styrning och kontroll. Trots att utbetalningarna tillsammans uppgår till 90 miljarder kronor finns det alltså ingen som har det uttalade ansvaret för kontrollen av hur medlen används.

– Ett delat ansvar får inte innebära att ansvarskedjan bryts och att ingen tar ansvar för att statliga medel används effektivt, säger riksrevisor Jan Landahl.

Omreglerade marknader ställer högre krav på regeringens styrning

Riksrevisionen har sedan 2011 undersökt effektiviteten i statens verksamhet på marknader som genomgått stora förändringar de senare åren. Granskningarna har omfattat apoteks-, järnvägs-, el-, spel-, telekom- och rymdmarknaden. Flera av dessa marknader har genom omreglering öppnats upp för konkurrens och privata aktörer.

– Granskningarna visar att de nya marknaderna ställer högre krav på regeringens styrning, eftersom behovet att följa upp både marknader, myndigheter och bolag blir större än tidigare. Även kraven på samordning ökar, både inom Regeringskansliet men också mellan aktörerna på marknaderna, säger riksrevisor Claes Norgren.

Granskningarna visar också att regeringen och tillsynsmyndigheterna har haft begränsad kunskap om de marknader som granskats, om regelverkens effekter och om hur myndigheternas och bolagens verksamhet utvecklats i förhållande till målen. Det har i vissa fall lett till att regeringen och myndigheterna inte vidtagit de korrigerande åtgärder som varit nödvändiga för att marknaden ska fungera bättre och mer effektivt. Ytterst handlar det om att skapa förutsättningar för fungerande marknader för både konsumenter och företag.

När en marknad öppnas upp för konkurrens behövs det också en större regeluppsättning än tidigare. Granskningarna visar att tillsynen ännu inte anpassats fullt ut till de krav som gäller för de omreglerade marknaderna.

Ladda ned eller beställ rapporten

Riksrevisorernas årliga rapport 2014 kan laddas ned eller beställas från Riksrevisionens webbplats. Här finns även pressmaterial, högupplösta bilder, figurer och diagram.