Staten bör förbättra kommunernas möjligheter att ordna bostäder till äldre

Regeringen har inte gett kommuner med avfolkningsorter tillräckliga verktyg för att hantera de problem som en svag bostadsmarknad medför. Resultatet kan bli att äldre drabbas och inte kan flytta till en tillgänglighetsanpassad bostad.

En granskning från Riksrevisionen visar att staten inte har gett kommuner med svaga bostadsmarknader tillräckliga rättsliga och finansiella förutsättningar att uppfylla sitt bostadsförsörjningsansvar. Många avfolkningskommuner i Sverige har begränsade möjligheter att erbjuda äldre personer tillgänglighetsanpassade och centralt belägna bostäder med till exempel hiss och närhet till service. Ofta måste därför äldre bo kvar i småhus och lägenheter med dålig tillgänglighet. Hälften av de drygt hundra kommuner som svarat på Riksrevisionens enkät kan idag inte möta äldres efterfrågan på tillgängliga bostäder. Endast tio procent av dessa kommuner kan finansiera nybyggnation på egen hand och femton procent kan finansiera ombyggnation.

– Vi vill uppmärksamma att äldre särskilt drabbas när kommunerna inte förmår ordna moderna och tillgängliga bostäder till dem. Regeringen bör förbättra förutsättningarna för kommunerna att ta sitt ansvar för bostadsförsörjningen, säger riksrevisor Jan Landahl.

De bristande rättsliga förutsättningarna handlar om att regeringen inte har klargjort hur de kommunala bostadsföretagen i praktiken ska kunna kombinera sitt allmännyttiga uppdrag med marknadsmässiga avkastningskrav. Det innebär att företag på svaga bostadsmarknader har svårt att bygga om och bygga nytt.

När det gäller de finansiella förutsättningarna går det inte att fastställa exakt hur långt statens ansvar på bostadsområdet sträcker sig. Riksrevisionen menar dock att det bör prövas om ansvaret kan utökas. De statliga insatserna på bostadsområdet har betydelse, men är idag inte tillräckliga. Dessutom bör regeringen se över utformningen av insatserna så att de på ett bättre sätt uppnår sina syften.

Bakgrund: Av Sveriges 290 kommuner är det 123 som har, eller har haft, svaga bostadsmarknader enligt Boverket. Dessa kommuner kan ha problem med såväl bostadsöverskott som bostadsbrist. I bostadspolitiken ansvarar staten för de rättsliga och finansiella förutsättningarna medan kommunerna ansvarar för planering och genomförande av bostadsförsörjningen. De statliga insatser som idag finns är investeringsstöd till äldrebostäder, verksamheten vid Statens bostadsomvandling AB (Sbo) och omstruktureringsstödet.

Rapporttitel: Bostäder för äldre i avfolkningsorter (RiR 2014:2)

Riksrevisor: Jan Landahl

Projektledare: Sofia Lidström, 08-5171 42 61