• Riksrevisionen/

Vattenfall – har staten arbetat för att bolaget ska bli konkurrenskraftigt och ledande i energiomställningen?

Välkommen till pressträff

Tid:           Torsdagen den 23 april kl. 10:30
Plats:        Riksrevisionen, Nybrogatan 55

Riksrevisor Claes Norgren och medarbetare presenterar en ny effektivitetsgranskning: Vattenfall – konkurrenskraftigt och ledande i energiomställningen?

Riksrevisionen har granskat Vattenfalls förutsättningar att bli ett konkurrenskraftigt och ledande bolag i energiomställningen och på så sätt bidra till EU:s klimat- och energimål, samt om bolaget kan nå sina miljörelaterade hållbarhetsmål. Riksrevisionen har även granskat om regeringen styr Vattenfall i riktning mot detta.

Vattenfall är det statliga bolag som har störst omsättning och som ekonomiskt har störst resultatpåverkan på den statliga bolagsportföljen. Vattenfall är också ett av de bolag som har de största koldioxidutsläppen i Europa.

Anmälan och frågor kan ställas till pressekreterare Pernilla Eldblom,
pernilla.eldblom@riksrevisionen.se och 073-445 22 00