Äntligen opera för alla!

När operasångerskan Karolina Blixt blåser nytt liv i klassisk konstmusik kan alla förstå och njuta av opera. Och när hon nu åker på Riksteaterturné med sin föreställning Opera für Alle får hela landet en chans att upptäcka att opera faktiskt kan vara för just alla! Premiär 25 september i Örnsköldsvik.

Är verkligen opera någonting för alla? Med föreställning Opera für Alle vill Karolina Blixt slå hål på våra fördomar och skapar en operaföreställning som passar både operaälskare och de som går på opera för första gången. Alla kan njuta av opera när den framförs i hennes oväntade, dramatiska och humoristiska tappning. Med en fantastisk röst och dramatisk talang tar hon oss med in i en annorlunda operavärld, en operavärld i Karolina Blixts egen tappning där hon utforskar operamusikens inneboende möjligheter.

– Jag tror att opera ofta förknippas med vissa platser och scener som bara når de redan operafrälsta. Därför har jag velat ta den här otroligt häftiga musiken till andra scener där publiken kan få en annan närhet till musiken än vad den kanske får på en klassisk operascen, och det har publiken älskat, säger Karolina Blixt.

Om Opera für Alle:
I Opera für Alle framför operasångerskan Karolina Blixt en rad välkända musikstycken. Sånger ur verk som Carmen, Don Giovanni, Trollflöjten och Barberaren i Sevilla får ny livskraft när hon möter sin publik. På scen ser vi Karolina Blixt tillsammans med pianisten Samuel Skönberg.

Om Karolina Blixt:
Karolina Blixt är utbildad på Operahögskolan i Stockholm (2007) och har sjungit på de stora opera- och konsertscenerna runt om i Sverige och Europa. Men hon drivs också av att göra klassisk konstmusik tillgänglig för fler än de redan invigda. Hon vill hitta komplement till institutionsscenerna, konsertsalarna och operahusen. 2013 satte hon därför upp föreställningen Opera für Alle på Klara soppteater i Stockholm där den har spelat för fulla salonger. Hon har även spelat den på Helsingborgs Stadsteater och Ulriksdals Slottsteater och nu får hela Sverige möjlighet att se föreställningen när den åker ut på turné med Riksteatern.

Presscitat om Karolina Blixt:

"...hon visar sig inta scenen med samma imponerande pondus och elegans som tidigare, i helt väsensskilda roller" SVD

"Blixt är inte bara operautbildad sångerska, hon har också dramatisk talang och fantastisk scennärvaro..." UPPSALA NYA TIDNING

Turnéplan: 25 september Örnsköldsvik, 28 september Storuman, 29 september Sorsele, 30 september Skellefteå, 6 oktober Luleå, 9 oktober Norsjö, 17oktober Säter, 19 oktober Jönköping, 20 oktober Jönköping, 24 oktober Varberg, 26 oktober Partille, 30 oktober Lidköping, 3 november Hofors, 6 november Norrköping, 14 november Falköping, 17 november Lund, 23 november Lessebo, 24 november Mullsjö, 28 november Karlskrona, 30 november Surahammar, 9 december Kristianstad, 10 december Karlskrona

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.