Berörande och gränslöst om superhjälten bakom masken

En föreställning om superhjältar, tonårsliv och det svåra i att hitta och acceptera sig själv. En visuell och gränslös upplevelse för både döva och hörande, där teckenspråkets möjligheter blir till specialeffekter. I regi av Filip Burman

I föreställningen Superhjältar möter vi fyra superhjältar som går i samma gymnasieklass. De fyra tonåringarna har superkrafter som kan frysa rörelser, skapa föremål ur tomma intet, på avstånd flytta på objekt och läsa av andras känslor. När deras första superskurk dyker upp ställs deras liv som tonåringar på sin spets, där de måste gå i närkamp med sina känslor och sin identitet.

– Det avgörande för mig är inte vilka superkrafter en superhjälte har, utan hur personen hanterar sina styrkor och svagheter. Med andra ord, vem är superhjälten bakom sin mask, bakom sin superstyrka? Det vi alla har gemensamt med superhjältar är att vi bär på masker. Men istället för en fysisk mask så bär vi på en bild som vi vill andra ska ha av oss. Just detta tror jag en stor del av uppväxten som tonåring handlar om, säger Filip Burman, manus och regi.

Superhjältar lyfter fram teckenspråkets möjligheter och visar att det med teckenspråkets olika uttrycksformer och visuella gestaltning är möjligt att berätta en historia om superhjältar utan digitala specialeffekter. Pjäsen är skriven och regisseras av Filip Burman som tidigare stått för manus till Tyst Teaters Bröderna Marx.

Superhjältar spelas på svenskt teckenspråk och dubbas till svenska.

Urpremiär 5 oktober i Leksand.

Amina Ouahid
Tommy Rangsjö
Dawn Jani Birley
Aino Hakala

Manus och regi Filip Burman
Scenografi och kostymdesign Tanja Honkanen
Ljusdesign Charlie Åström
Maskdesign Gabriel Jim Nal

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Om Riksteaterns Tyst Teater
Tyst Teater har sedan starten 1970 varit en föregångare av att producera banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. 1977 blev Tyst Teater en del av Riksteatern. Tyst Teater vill utmana invanda tänkesätt inom scenkonst och arbetar ständigt för att stärka konstnärliga och kulturella rättigheter för alla, särskilt barn och ungdomar. Konstnärlig ledare för Tyst Teater är Josette Bushell-Mingo och Mindy Drapsa är verksamhetsledare.

Riksteatern är en folkrörelse som vill sätta tankar och känslor i rörelse, för alla överallt. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Såväl inom teater som dans. Riksteatern har en omfattande verksamhet för barn och unga. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern och Södra Teatern är ett dotterbolag till Riksteatern. Vd för Riksteatern är Magnus Aspegren, Mia Larsson är danschef och Måns Lagerlöf är teaterchef.