Burlesk världssuccé som krossar stereotyper

De slåss mot makten, krossar stereotyper, skapar eftertanke och peppar till förändring. Nu kommer den prisbelönta australiensiska succén Hot Brown Honey till Sverige. För första gången spelar föreställningen i Norden. Premiär den 7 september på Södra Teatern i Stockholm.

Det blir en blandning av burlesk, dans, cirkus, komedi och sång när Hot Brown Honey gästar Sverige med Fighting The Power Never Tasted So Sweet. En föreställning som spelat för utsålda hus världen över och hyllats av både press och publik. Efter premiären i Stockholm åker föreställningen på turné landet runt.

Showen är skapad av Kim “Busty Beatz” Bowers och Lisa Fa’alafi. Den är uppbyggd som en kabaré, fylld med olika nummer, varav några är soloakter och andra maffiga ensemblenummer. ”Make noise!” och att vägra vara tyst är gruppens vision som genomsyrar hela showen.

Hot Brown Honey har bland annat spelat på Sydney Opera House, Tiger Dublin Fringe och Auckland Pride Festival. Precis innan Sverigeturnén spelar Hot Brown Honey på den välkända festivalen Fringe i Edinburgh.

Turnépremiär 7 september på Södra Teatern. Spelar även 8 september i Stockholm.

Ålder: 15+

Lisa Fa’alafi
Ofa Fotu
Hope Haami
Crystal Stacey
Elena Wangurra
Yami “Rowdy” Lofvenberg

Manus Kim “Busty Beatz” Bowers och Lisa Fa’alafi
Regi Lisa Fa’alafi
Musik Kim “Busty Beatz” Bowers
Producent Briefs Factory

Kostym Lisa Fa’alafi och Colleen Sutherland
Koreograf Lisa Fa'alafi

Pressbilder till föreställningen finns på:

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.