Drabbande pjäs om kvinnor som älskade nazister

Riksteatern fortsätter tillsammans med Dramaten, Turteatern, Uusi Teatteri och Svenska Regissörsföreningen sin satsning på modern finsk dramatik. Senast aktuell var Sofi Oksanens och nu har turen kommit till Gunilla Hemmings Nazifruar, en drabbande pjäs om kvinnor som var gifta med nazister. Nazifruar bygger på sanna historier om kvinnor som var gifta med män i SS. Premiär på Turteatern i Kärrtorp den 21 april.

Pjäsen Nazifruar bygger på sanna historier om kvinnor gifta med män i SS, historier om hur deras liv tedde sig under nazitiden och om priset de fick betala efter kriget - om de alls behövde stå till svars.  För vad visste egentligen de högt uppsatta nazisternas fruar om vad deras män gjorde i nazismens tjänst? I många fall var deras närvaro det som fick SS-officerarna att stå ut, det visste Himmler och därför inrättades livet utanför koncentrationslägret som ett ”paradis” för de anhöriga till SS-styrkorna. Den 21 april är det dags för premiärläsning av Nazifruar på Turteatern i Kärrtorp. Läsningen är iscensatt av och med Nils Granberg och Andrea Björkholm. Skådespelarna Frida Österberg och Nils Poletti kommer även att medverka och dramatikern Gunilla Hemmings kommer att närvara vid läsningen.

Om FINNDrama:
FINNDrama är ett samarbete mellan Riksteatern, Dramaten, Turteatern, Uusi Teatteri och Svenska Regissörsförening med ambitionen är att tillgängliggöra finländsk dramatik genom att presentera nya texter. Projektet vill skapa en plattform för scenkonstutövare att mötas över gränserna för att inspirera och utveckla den samtida nordiska scenkonsten. Genom FINNDrama kan arrangörer själva boka en pjästext som de är intresserade av och ordna en egen läsning på sin ort. Satsningen startade 2009 och har hittills resulterat i 13 stycken pjäser. FINNDrama är även en del av projektet Scen Utan Gränser – Rajaton näyttämö, en plattform för samarbete och branschutveckling inom scenkonst i Sverige och Finland.