Drömmar bortom gränser i fartfylld komedi

I höst åker den humoristiska föreställningen Kultakausi – Strålande tider på Riksteaterturné. En fartfylld berättelse om en grupp människor på resa mot sina drömmars land. Föreställningen är en del av Finlands 100-årsjubileum.

Mitt ute på havet gungar en färja över den gräns i havet som en gång dragits mellan två länder. Ombord finns passagerare som alla fantiserar om sina drömmars land. Några längtar hem, några längtar bort och i ett konferensrum finns ett gäng toppolitiker som jobbar på att stärka landets varumärke, återuppliva guldåldern och få landet på fötter igen.

– I dagens samhälle känns det som att alla hysteriskt marknadsför sig själva. Nästan som att de är rädda för att glömmas bort om de inte gör det. Denna ängslighet är det komiska som för karaktärerna samman i den här föreställningen, säger Jukka Heinänen, regissör och dramatiker.

Med humor undersöker Kultakausi – Strålande tider nationalitetsidén, hemlandet samt gränsernas betydelse – både på det personliga planet och som nation.

– I år fylls hela Finland med massa versioner av våra nationella klassiker. Med
Kultakausi – Strålande tider ville vi gå i en annan riktning vilket resulterade i att vi firar vårt jubileumsår med en fartfylld, ganska galen komedi med överraskande vändningar, säger Jukka Heinänen.

Föreställningen är en samproduktion mellan Riksteatern, Kajana stadsteater, Kemi stadsteater, Norrbottensteatern och Uleåborgs stadsteater.

Föreställningen spelas på finska och textas till svenska.

Premiär den 6 september i Hallunda

Annina Rokka, Mikko Korsulainen, Perttu Hallikainen, Satu Tala och Kimmo Tetri

Regi Riku Innamaa och Jukka Heinänen
Manus Riku Innamaa och Jukka Heinänen i samarbete med Jani Lohikari
Scenograf Riitta Raunio
Ljud, ljus och video design Juha Tuisku

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.