Elisabet Carlson i svart Riksteaterkomedi

Frusna sopor och levande humrar är bara några av de tveksamheter som Adrienne väljer att servera sina middagsgäster. Varför? Hon har fått nog. Riksteaterns uppsättning av den hyllade nattsvarta och samtidskritiska komedin Middag bjuder på skratt, eftertanke och flera kända ansikten. Sverigepremiär 24 februari i Storuman.

I sin uppmärksammade pjäs låter dramatikern Moira Buffini skrattet fastna i halsen. Pjäsen som spelats för fulla hus i London, lovordades för sin skarpa humor och underliggande kritik mot västvärldens okritiska liv i överflöd och självupptagenhet. I Riksteaterns uppsättning av Middag spelas huvudrollen av folkkära skådespelaren Elisabet Carlsson, känd från bland annat Grabben i graven brevid.

Pjäsens regissör Lotta Östlin Stenshäll:
– När jag läste Moira Buffinis pjäs Middag gick hela maskineriet igång, varje karaktär symboliserar en del av vårt samhälle. I pjäsen talas det mycket om en självhjälpsbok, som pjäsens huvudkaraktär Adrienne Ruin Janssens man har skrivit. Av den får vi lära oss att vi kan sluta känna skuld för vår elitism och de svältande massorna, men Adrienne har fått nog av att bara tänka på sig själv. Hon har tröttnat på att vara ett slöseri av tid och utrymme på den här planeten, hon bjuder in till en måltid bestående av urtidssoppa, levande humrar och frusna sopor, säger Lotta Östlin Stenshäll.

Om Middag :
Lars är en framgångsrik författare inom den folkliga genren populärpsykologi och självhjälpsböcker. Alla älskar honom och det senaste boksläppet ska firas med ännu en perfekt middag för en väl utvald vänkrets. Hustrun Adrienne däremot ser sin närvaro på denna döende planet som ett slöseri av tid och utrymme. Hon har fått nog och nu tänker hon göra en oförglömlig sorti med middagsgästerna som publik. Pjäsen av Moira Buffini hade urpremiär på Wyndham's Theatre i London, då med titeln Dinner och blev hyllad av kritikerna. Riksteaterns uppsättning regisseras av Lotta Östlin Stenshäll. I rollen som Adrienne ser vi Elisabet Carlsson som blev guldbaggenominerad för huvudrollen i Grabben i graven bredvid (2002).

Medverkande: Elisabet Carlsson, Per Burell, Maria Selbing, Måns Clausen, Maren Sennels Jenssen, David Andersson och Stefan Handreck.
Regi: Lotta Östlin Stenshäll

Turnéplan: Storuman, Östersund, Piteå, Nordmaling, Umeå, Örnsköldsvik, Ljusdal, Söråker, Edsbyn, Karlskoga, Ludvika, Hagfors, Falun, Kungsbacka, Varberg, Ulricehamn, Trollhättan, Skövde, Nödinge, Falköping, Skara, Kalmar, Alvesta, Osby, Sjöbo, Lomma, Förslöv, Eslöv, Kristianstad, Växjö, Vadstena, Hemse, Slite, Strängnäs, Nyköping och Hallunda.

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.