En hyllning till Tove Janssons förtrollande värld

I år är det hundra år sedan författaren Tove Jansson föddes och det firas av Muminälskare i hela världen. Och det inte minst av Riksteatern och Folkets Hus och Parker som presenterar det musikaliska föreställningen I Mumindalen för att hylla Tove Jansson och hennes författarskap.

Tove Janssons böcker har älskats av generationer barn och mest älskade är hennes berättelser om Mumindalen, där fantasifigurerna är så otroligt mänskliga i sina ofta väldigt utpräglade personligheter och filosofiska funderingar. I år är det hundra år sedan den finlanssvenska författaren föddes och det firas av Muminälskare i hela världen. Även Riksteatern och Folkets Hus och Parker vill hylla denna fantastiska författare genom att göra det möjligt för barn i hela Sverige att njuta av hennes förtrollade värld.

Om I Mumindalen:
I Mumindalen möter du Mumintrollet, Snusmumriken, Lilla My och alla de andra i Muminensemblens musikaliska resa genom Tove Janssons förtrollade värld. I Mumindalen tar sin början den första varma vårdagen. Mumintrollet har försovit sig, och Snusmumriken, Lilla My, Filifjonkan, Tooticki och Hemulen har fullt sjå med att väcka honom.

Medverkande: Frida Sundström, Line Östblom, John Pekkari

Muminbandet: Stefan Blomquist, keyboard, Christian Paulin, bas och Max Åhman, gitarr.

Text: Tove Jansson Musik: Erna Tauro

Turnéplan:
28/6 VÄNERSBORG, Dalaborgsparken, 29/6 BENGTSFORS, Folkparken Valhall, 30/6 BOHUS-MALMÖN, Folkets Hus, 1/7 ÅMOTFORS, Folkets Park, 2/7 MARIESTAD, Karlsholme Folkets Park, 3/7 STH, Tumba, Hågelbyparken, 5/7 SANDVIKEN, Högbo Bruk, 6/7 DALA-FLODA, Strandbackens Folkpark, 8/7 FALUN, Lilltorpet Folkets Park, 9/7 DELSBO, Staffansgården (Musik vid Dellen), 29/7 KOSTA, Folkets Hus, 30/7 MALMÖ, Folkets Park, 31/7 ALVESTA, Tyrolen i Blädinge, 1/8 LOMMA, Folkets Hus, 2/8 BROMÖLLA, Folkets Park, 4/8 ESKILSTUNA, Parken Zoo, Teatern, 5/8 ÖREBRO, Wadköping, Spelgården, 6/8 SKOGHALL, Skoghallsparken, 7/8 ARVIKA, Arvikaparken, 9/8 VÄRNAMO, Folkets Park, 10/8 BJÖRNEBORG, Folkets Park, 15/8 SPÅNGA, Järva Folkets Park, Eggeby Gård, 16/8 FÄRENTUNA, Ölsta Folkets Park, 17/8 NÄVEKVARN, Folkets Park, 16/9 ÖREBRO-regionen, (återkommer om spelplats), 17/9 GRUMS, Folkets Hus, 18/9 TIDAHOLM, Folkets Park, 19/9 FALKÖPING, Folkets Park, 20/9 KUNGSHAMN, Folkets Hus, 20/9 STIGEN, Folkets Hus, 21/9 VÄNERSBORG, Vänersborgs Teater Folkets Hus, 21/9 UDDEVALLA, Folkets Hus, 24/9 DALSJÖFORS, Folkets Park, 25/9 SKENE, Folkets Hus, 26/9 LILLA EDET, Folkets Hus, 27/9 TORSLANDA, Kulturhuset Vingen, 28/9 ALAFORS, Medborgarhuset, 8/10 GÄVLE, Bomhus Folkets Hus, 9/10 HÄRNÖSAND, Härnösands teater, 10/10 ÖRNSKÖLDSVIK, Gullänget Folkets Hus Gnistan, 11/10 ERSBODA, Folkets Hus, 12/10 PITEÅ, Nolia City Konferens, Christinasalen, 13/10 KALIX, Folkets Hus, 14/10 BODEN, Folkets Hus, 15/10 SKELLEFTEHAMN, Folkets Hus, 23/10 NORSJÖ, Folkets Hus Medan, 24/10 LYCKSELE, Medborgarhuset, 25/10 VILHELMINA, Folkets Hus, 26/10 ÖSTERSUND, OSD-Storsjöteatern, 27/10 BRÄCKE, Folkets Hus, 29/10 SOLLEFTEÅ, Hullsta Gård, 30/10 SÖRÅKER, Folkets Hus, 31/10 HOFORS, Folkets Hus, 1/11 GÄVLE, Gasklockorna, 9/11 VÄSTERVIK, Bryggaren Teater & konferens, 10/11 SKÄRBLACKA, Folkets Hus, 11/11 BORENSBERG, Hällagården Folkets Hus , 12/11 ÖREBRO-regionen, (återkommer om spelplats), 13/11 STH, Nya Rågsved Folkets Hus, 15/11 NYNÄSHAMN, Kulturhuset Folkets Hus, 16/11 STH, Hallunda Folkets Hus.

För information om alla produktioner, se www.vipresenterar.se