Ett barn på flykt och önskan om ett hem

Var är mitt hem är en av Riksteaterns turnéer denna vår och berättar en historia som i dag är verklighet i de flesta städer i Sverige. I monologen Var är mitt hem berättar Danjin Malinovic om när hans lyckliga barndom i forna Jugoslavien förvandlades till något helt annat när inbördeskriget bröt ut, allt från ett barns perspektiv. Föreställningen har Riksteaterpremiär på Södra teatern den 7 mars.

Det går inte en dag utan att dystra rapporteringar om människor på flykt från krigsdrabbade områden tränger sig in på bara skinnet. Hur känns det att vara stämplad som en illegal människa? Hur lätt är det egentligen att starta ett nytt liv i ett nytt land? En situation som är svår nog för en vuxen och kanske ännu svårare för ett barn. I Danjin Malinovics föreställning Var är mitt hem berättar han om hur hans flykt från en lycklig barndom i forna Jugoslavien har påverkat honom och hur det är att leva som illegal.

Humor blandas med största allvar i Malinovics monolog där publiken får en unik inblick i världen som invandrarbarn i Sverige.

-       Jag tror att det är svårt för någon som inte upplevt det själv att förstå hur det är att vara tvungen att fly från krig som barn. Jag var bara sex år gammal, men jag visste vad en mina var för något. Och när jag kom till Sverige fick jag inte vara som alla andra, jag ville också vara ett vanligt barn som gick till skolan med ryggsäck, men jag var ju illegal, säger Danjin om sin egen flykt från före detta Jugoslavien.

Var är mitt hem är lika aktuell idag. Många barn kommer idag ensamma till Sverige utan att deras röster hörs i debatten. I Var är mitt hem ställer sig Danjin Malinovic upp och ger en röst åt dessa barn.

-       Barnen som kommer är ju väldigt oskyldiga, och därför tycker jag att det är bra att vi kan visa hur världen ser ut för ett barn som kommit till ett nytt land och varit med om traumatiska saker, säger Danjin Malinov och fortsätter, många kommer till Sverige idag och vi pratar mycket om hur vi, hur Sverige, påverkas av det här. Men vi pratar förvånansvärt lite om de barn som faktiskt kommer hit. Hur mår dem och hur kan vi hjälpa? Jag hoppas att föreställningen ska få fler att börja reflektera och skifta fokus.

Danjin är skådespelare och har arbetat på Helsingborgs Stadsteater där han jobbat tillsammans med regissören Michael Cocke. En dag berättade Danjin om sin barndom och om sin flykt till Sverige. En berättelse som berörde regissören Michael djupt vilket i sin tur resulterade i föreställningen Var är mitt hem.

Var är mitt hem spelas runt om i hela Sverige med premiär på Södra Teatern i Stockholm den 7 mars. För full turnéplan se http://riksteatern.se/forestallningar/var-ar-mitt-hem/

Om pjäsen: Var är mitt hem är en sann historia om lycka, krig, flykt och hopp, berättad av huvudpersonen själv. Danjin och hans familj flyr från Jugoslavien när han var sex år gammal, flykten är lång och farlig och när han äntligen kommer till Sverige tvingas han att i två år leva som illegal. Danjin ser andra barn gå till skolan, leka och leva helt vanliga liv medan han själv längtar efter ett hem och trygghet.

Regi:

Michael Cocke började sin bana på Musikteatergruppen Oktober. Han har därefter regisserat föreställningar för både vuxna och barn på olika fria grupper, läns- och stadsteatrar runt om i landet. Michael har bland annat regisserat uppmärksammade föreställningarna Elektras systrarElektras Bröder och Elektra Show som ur olika perspektiv berättade om hur det är att leva i hederskulturer i Sverige. Michael har även arbetat med scenkonst på teckenspråk och har regisserat Lars Noréns Natten är dagens mor på Riksteatern Tyst Teater 2005.

På Scen: Danjin Malinovic. Danjin är skådespelare och har arbetat på Helsingborgs Stadsteater där han har medverkat ibland andra Möss och människor och Trettondagsafton.

Producent: Riksteatern

amanda.borg@riksteatern.se