Familjedrama om människans relation till naturen

Slutet enligt Rut är en svart komedi om arv, begär och oförenliga drömmar. Föreställningen tar sig an den eviga och komplexa frågeställningen: Är människan natur eller tillhör naturen människan? I huvudrollerna ser vi Cecilia Nilsson, Per Burell och Catherine Parment. Slutet enligt Rut är skriven av Jesper Weithz och regisseras av Nora Nilsson. Urpremiär i Nyköping den 6 mars.

– Detta är en berättelse om att möta sin familj igen som vuxen, om livslögner, sanningar och svek. Men det är också en historia om skogen och vad som händer med oss människor när vi förlorar kontakten med våra rötter, säger Nora Nilsson, regissör.

Slutet enligt Rut är ett familjedrama om 112-åriga Rut som vägrar att dö. Hennes barnbarn väntar otåligt på att få ärva hennes skog som legat i träda i över 40 år. Till varje pris ska Rut se till att skogen får rå om sig själv, utan mänsklig inblandning. Slutet enligt Rut är en både sorglig och komisk berättelse som handlar om hur svårt det är att vara människa. Föreställningen utforskar vår relation till naturen och hur den omsätts till mänskliga relationer.

– Alla de ekologiska kriser, och många av de krig, som pågår i världen visar att människa och natur inte går att åtskilja. Men var är samtalet om det? Slutet enligt Rut tar locket av en diskussion som varit död alltför länge. Jag skulle bli lycklig om så bara en person i publiken lämnar föreställningen med en vilja att reparera en trasig relation till en person, en art eller kanske en hel skog, säger Jesper Weithz, manusförfattare.

Slutet enligt Rut ingår i ett av Riksteaterns tematiska spår, Människa och natur. En treårig satsning som genom konsten fördjupar sig i människans relation till naturen.

Urpremiär den 6 mars i Nyköping

Cecilia Nilsson
Per Burell
Catherine Parment

Regi Nora Nilsson
Manus Jesper Weithz
Scenografi och Kostym Sofia Romberg
Dramaturg Gustav Tegby
Mask Rebecca Afzelius
Ljus Imre Zsibrik

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.