Gymnastiksalen. Skolans mest laddade rum blir teater

Den 11 mars är det premiär för Riksteaterns mellanstadieföreställning Plint – en gympasalsshow. Föreställningen utspelar sig i gympasalen, ett rum fullt av personliga minnen och upplevelser.

Hur skulle det vara om allt du någonsin tänkt på gympalektionen skulle höras ut, högt? Hemlisarna om varför du alltid glömmer dina ombyteskläder, vad du egentligen drömmer om under basketmatchen, eller hur du ska hämnas på din gympalärare Arne för att han slängde ut dig från gympasalen förra lektionen trots att du är bäst i klassen - bäst i världen - på allt?

Plint – en gympasalsshow är en teaterupplevelse utöver det vanliga. I en unik platsspecifik teaterhändelse utgår vi från den befintliga inredningen. Ribbstolar på väggarna, tjockmadrasser på golvet i mitten av rummet. Plintar och ärtpåsar. Publiken delas in i lag och bär hörlurar där de får ta del av både inspelade repliker och skådespelarnas dialog live. Publiken ser samma sak men hör olika parallella berättelser. Ibland hör alla samma, ibland olika, vilket ger ett spänningsmoment som förhöjer upplevelsen. Alla i publiken är delaktiga i föreställningen, och alla har garanterat en relation till temat.

- Vi vill leka med gympasalens normer och fylla den med undangömda berättelser och nya möjligheter. Det kommer vara både svart och roligt, barnen kommer förhoppningsvis känna sig upprymda och för alltid att ha en annan, förändrad relation till sin gympasal, säger Maja Salomonsson, regissör och idégivare för Plint – en gympasalsshow.

Föreställningen har premiär den 11 mars på Hammerstaskolan i Norsborg och turnerar sedan runt i hela Sverige och spelar för mellanstadieelever.

På scen: Francine Agbodjalou, Josefine Larson Olin och Alfred Tobiasson.

Konstnärligt team: Idé och regi: Maja Salomonsson. Manus: Kristian Hallberg. Scenografi och kostym: Linn Henriksson Strååt. Koreografi: Josefine Larson Olin. Ljuddesign musik: Anna Haglund.  Ljuddesign: Robert Gejskog. Mask: Eva Rizell. Dramaturg: Eva-Maria Dahlen

Ett samarbete med Sveriges Radio

Plint - en gympasalsshow är också ett unikt samarbete mellan Riksteatern och Sveriges radio - två parter med samma uppdrag: att ge barn i hela landet tillgång till kultur. Kristian Hallberg har specialskrivit tre delar till Unga Radioteatern som går att höra på sverigesradio.se/ungaradioteatern eller i appen Sveriges Radio Play från och med 11 mars. Första delen sänds i P4 klockan 10.45 den13 mars. Alla som har sett Riksteaterns föreställning uppmanas att gå vidare och lyssna på poddserien samt skicka in sina egna gympaminnen till Unga Radioteatern. I poddserien Plint - en gympasalsshow spelar Paulo Roberto gympaläraren och barnrollerna spelas av  Joline Gustafsson, Jocelyn Leal Sundroos och Alfons Holmgen. Regi Magnus Berg.

Amanda Borg

amanda.borg@riksteatern.se