Hemlig tidning ger vittnesmål från Förintelsen – urpremiär för Några av oss

Fyra pojkars osannolika mod under Förintelsen står i centrum när Riksteatern sätter upp Några av oss. En berättelse om den hemliga tidning som spred hopp i koncentrationslägret Theresienstadt. Några av oss är en föreställning om motstånd, meningsskapande och det akuta behovet av att leva ut sina drömmar. I regi av Riksteaterns teaterchef Måns Lagerlöf. Premiär i Hallunda den 15 september.

När antidemokratiska röster demonstrerar på våra gator och rasism och antisemitism sprider sig i Europa sätter Riksteatern upp föreställningen Några av oss. En vecka efter stundade val, tar pjäsen med oss tillbaka till koncentrationslägret Theresienstadt. Handlingen kretsar kring Petr Ginz som 14 år gammal utropar sovsalen till en egen republik och tillsammans med en grupp andra pojkar i hemlighet ger ut tidningen Vedem. Petr överlever inte Theresienstadt, men tidningarna göms och bevaras för eftervärlden.

– Tidningen Vedem är en journalistisk bragd som sänder ett starkt budskap till vår tid. Petr Ginz hjälper oss att kalibrera vår moraliska kompass, säger Måns Lagerlöf, regissör.

Mellan 1942-1944 ges 82 nummer ut av tidningen Vedem. Vi får följa Petr Ginz journalistiska kamp att hinna teckna, skriva, berätta och leva innan det är försent. Några av oss är en föreställning som ämnar att ge innehåll och begriplighet åt den obegripliga förlusten av ett människoliv.

Pjäsen är skriven av Eva-Maria Dahlin och bygger på Peter Ginz dagbok samt We are children just the same, en bok baserad på tidningsartiklar fån tidningen Vedem. För regin står Riksteaterns teaterchef Måns Lagerlöf. Detta blir Lagerlöfs sista uppsättning i rollen som teaterchef.

Några av oss ingår i ett av Riksteaterns långsiktiga tematiska spår, Demokratins gränser. Läs mer på http://demokratinsgranser.riksteatern.se

Urpremiär i Hallunda den 15 september.

Mårten Andersson
Per Burell
David Lenneman
Peter Perski

Dramatiker Eva-Maria Dahlin
Regissör Måns Lagerlöf
Scenograf & kostymdesigner Johanna Mårtensson
Komposition & ljuddesign Hampus Norén
Mask Anna Olofson
Ljusdesign Peter Stockhaus

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.