Hyllad uppväxtmonolog på Riksteaterturné

24-åriga stjärnskottet Maria Nohras hyllade monolog Min mammas dotter handlar om en ung tjejs uppväxt. Om skillnader i kulturkoder, stoltheten över att tillhöra två kulturer och den eviga kärleken till en mamma som ständigt bryter mot oskrivna regler. Sprudlande ordväxlingar blandas med boxning, dans och Beyoncé. Premiär 29 september på Riksteatern i Hallunda.

Föräldra- barnrelationer kan vara nog så komplicerade. Inte mist om man har en mamma som slåss med en toffla, tvingar en att ta med sina kusiner på första dejten och som inte kan gå in i en affär utan att pruta. Stjärnskottet Maria Nohras hyllade monolog handlar om en ung tjejs uppväxt. Med personliga berättelser, riktiga knockouts och en fantastisk publikkontakt berättar hon med humor och allvar om skillnader i kulturkoder, svårigheten och stoltheten över att tillhöra två kulturer och den eviga kärleken till en mamma som bryter mot det svenska samhällets oskrivna regler.

– Min mamma är den jag älskar mest men också den jag har mest konflikter med. Jag tror att alla som har en mamma känner igen sig i den dubbla känslan, vilket också har varit min utgångspunkt när jag skrev föreställningen, säger Maria.

Skådespelaren Roy Nehmé har regisserat föreställningen och Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare på Unga Klara, har agerat regiöga.

Om Maria Nohra:
Maria Nohra är utbildad på Stockholms Elementära Teaterskola och Min mammas dotter är hennes examensföreställning. Hon har tidigare jobbat som programledare på Sveriges Radio och som 15-åring blev hon svensk mästare i boxning i sin viktklass.

Presscitat:

”Du har berört det innersta i mig” /”Det här är det bästa jag sett” / ”Du får mig att vilja våga vara mig själv” -Publikröster

”Maria Nohra är så mångsidigt begåvad att man baxnar./…/ Strindberg deklarerade att ”min eld är den största i Sverige”. Det stämmer inte längre.” -Corren

Turnéplan: 29-30 september Botkyrka, 5 oktober Ovanåker, 7 oktober Umeå, 9 oktober Piteå, 10 oktober Luleå, 12 oktober Jokkmokk, 15 oktober Norrtälje, 16 oktober Norrtälje, 19 oktober Alingsås, 20 oktober Uddevalla, 21 oktober Halmstad, 22 oktober Halmstad, 23 oktober Halmstad, 2 -13 november Kristianstad, 16 november Markaryd, 17 Kalmar, 18 november Karlskrona, 19-20 november Olofström

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.