Jordbruksdrama som gjort publiksuccé nu på Riksteaterturné

Outtalade förväntningar, sårade känslor och den svenska landsbygden. Jord är skriven av den amerikanska dramatikern Bruce Gooch, för regi står Karin Enberg. Föreställningen är en samproduktion mellan Riksteatern och Östgötateatern och spelade under våren i Östergötland. Premiär i Lund den 11 september.

Jord är ett relations- och generationsdrama, som utspelar sig på den svenska landsbygden. I centrum för handlingen står den åldrade lantbrukaren Mikael som älskar sin jord och har svårt förstå att hans son Jon inte vill ta över, utan istället flyr till ett kringflackande liv. Publiken får följa en uppgörelse mellan far och son, den känslomässiga kampen kring gården, faderns åldrande och sonens frånvaro.

– Jag hoppas att publiken blir berörd av denna varma och gripande berättelse, där det är lika nära till skratt som till tårar. Jord är en ovanlig pjäs som utspelar sig på landsbygden, men visar hur märkvärdigt lika vi är oavsett var vi bor, Karin Enberg, regissör.

Föreställningen bygger på ett allvarligt tema men har både poetiska och humoristiska inslag. Jord turnerade under våren i Östergötland och fick ett strålande mottagande. På scen ser vi tre skådespelare och föreställningen regisseras av Karin Enberg som under flera år varit teaterchef vid Norrbottensteatern, där hon bland annat regisserade Erik Gedeons Evigt ung, Carin Mannheimers I sista minuten och musikalen La Cage aux Folles.

Jord är en samproduktion mellan Riksteatern och Östgötateatern.

Turnépremiär i Lund 11 september

Peter Jansson
Peter Sundberg
Therése Lindberg

Regi Karin Enberg
Scenografi/Kostym Lotta Nilsson
Ljussättning ÖT
Ljuddesign ÖT

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.