Journalistprisnominerade Sîlan Diljen på Riksteaterturné med #minflykt

Sîlan Diljen, nominerad till Stora Journalistpriset som delas ut imorgon, gjorde den uppmärksammade P1-dokumentären Min flykt om sin flykt från Kurdistan till Sverige som 4-åring. Nu är det klart att hon tillsammans med Riksteatern kommer att turnera med #minflykt som föreläsning för ungdomar på högstadie- och gymnasieskolor i hela Sverige under hösten 2015. Turnén är ett samarbete med Sveriges Radio.

Sîlan Diljen är nominerad till Stora journalistpriset för dokumentären, radioprojektet och flyktingberättelserna #minflykt. I dokumentären berättar Sîlan om hur hennes mamma höll henne i handen genom taggtråd, över bomullsfält och kulregn. 30 år senare reste Sîlan tillbaka i flyktens spår och insåg hur starkt flykten fortfarande lever kvar inom henne. I samband med radiodokumentären fylldes sociala medier med personliga flyktberättelser under hashtagen  #minflykt. Det blev flera hundra viktiga historier om det nutida Sverige som lyfte människorna bakom siffrorna. Under hösten 2015 tar Sîlan Diljen tillsammans med Riksteatern och Sveriges Radio sin och publikens flyktberättelser till högstadie- och gymnasieskolor i hela Sverige.

- Flyktberättelser är sån viktig del av vår nutidshistoria. Varje dag skapas nya berättelser genom människor som söker sin tillflykt i Sverige. Många av dom är barn. Så det känns angeläget att vi tar #minflykt till skolor i hela landet och jag ser fram emot att möta den unga publiken, säger Sîlan Diljen.

Om Sîlan Diljen:
Sîlan Diljen är nominerad till Stora journalistpriset i kategorin ”Årets förnyare” för dokumentären, projektet och flyktingberättelserna under hashtaggen #minflykt. Hon har varit journalist på Sveriges Radio de senaste nio åren, bland annat som reporter och programledare på Konflikt och Studio Ett i P1. 1 januari tillträder hon som chef för P3 Stockholm.

Stora Jornalistprisjuryns motivering: ”För att hon tillsammans med publiken påbörjat skrivandet av ett nytt kapitel i den moderna svenska historien.”

Lyssna på dokumentären Min flykt här.