Konstens roll i en demokrati när Sveriges största föreställning spelas i Karlstad

Den 10 februari framförs en landsomfattande uppsättning av nobelpristagaren Harold Pinters Presskonferensen. Föreställningen är en satir över ett samhälle där kulturen kontrolleras och styrs uppifrån och kommer att spelas i 23 städer samtidigt. Riksteaterns uppsättning framförs i Karlstad och i rollerna ser vi Inga Onn som kulturministern och Per Arvidson som journalisten.

Från norr till söder kommer invånare få ta del av ett skräckscenario och ett samtal kring konstens betydelse i en demokrati. I nobelpristagaren Pinters satir möter vi en kulturminister i en totalitär stat som ger sin bild av kulturens uppgift – nämligen att allt handlar om att kontrollera människors tankar och känslor. Ministern ser ingen större skillnad mot sitt tidigare jobb som chef för säkerhetspolisen. Med Presskonferensen lyfts frågan om konstens roll i ett öppet samhälle.

- Vi lever i en tid där det fria ordet och den fria konsten inte kan tas för given, där dessa värden behöver försvaras i varje ögonblick. För Riksteatern är det förstås självklart att delta i en manifestation för det fria ordet som dessutom har hela Sverige som spelplats säger Måns Lagerlöf, Teaterchef Riksteatern.

Presskonferensen är ett projekt på initiativ av Teater Halland. För Idé och regi står Anna Sjövall, konstnärlig ledare och VD Teater Halland. Föreställningen är ett scenkonstperformance i samband med Folk och Kultur med stöd av Kulturrådet och Region Halland.

Presskonferensen spelas den 10 februari klockan 12 i Gallerian Mitt i City, Järnvägsgatan 14 i KARLSTAD parallellt med föreställningar i ESKILSTUNA, FALUN, GÄVLE, GÖTEBORG, HALMSTAD, JÖNKÖPING, KARLSKRONA, KARLSTAD, LULEÅ, MALMÖ, NORRKÖPING, SKELLEFTEÅ, STOCKHOLM, SUNDSVALL, SÖDERTÄLJE, UDDEVALLA, UPPSALA, VISBY, VÄSTERÅS, VÄXJÖ, KALMAR, ÖREBRO och ÖSTERSUND.

Inga Onn och Per Arvidson
Regiöga Måns Lagerlöf

För mer information: http://www.presskonferensen.nu/
För press/media: http://www.presskonferensen.nu/press-media/

Onsdagen den 10:e februari kl.10.00 kommer Riksteatern Värmland och Karlstads Riksteaterförening även att hålla en presskonferens för att presentera vårens verksamheter.

Plats: Riksteatern Värmlands lokaler på Lagergrens Gata 2
Anmälan sker till:
Marta Lidén
Mail: marta.riksteaternvarmland.se

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.