Lekfull föreställning om olika världar som möts på en flygplats

En del barn gömmer sig för att det är roligt och en del för att de inte har något val. En del barn får åka utomlands på semester och en del barn måste fly till ett annat land. Riksteatern och Folkets Hus och Parker presenterar Bagageresan, en fysisk föreställning som på ett lekfullt sätt berättar om två barns olika livsvillkor och erfarenheter. Bagageresan ger sig nu ut på turné för att möta en publik i hela landet. Premiär 23 juni i Mariestad.

Kan man leka med varandra fast man inte talar samma språk? Fast det ena barnet på flygplatsen är på väg hem från semester och det andra är där för att fly undan ett krig? Bagageresan är en pjäs som handlar om lekens kraft och språk som alla barn kan förstå.

Bagageresan gör en grimas och putar med magen mot vuxenvärlden. Barnen regerar!, säger Christine Hemdal, konstnärlig ledare Lule Stassteater. Leken är universell och utan språk. Alla kan förstå det som händer i mötet mellan ett barn på flykt och någon som bara varit på semester, fortsätter hon.

Om Bagageresan:
På en flygplats står ett barn med sina föräldrar i världens längsta kö, det är tråkigt och det är bara vuxna runt omkring. Men plötsligt syns ett annat barn som smyger omkring i kön. Äntligen! En kompis! Bagageresan görs av Lule Stassteater, som är en av Sveriges äldsta fria professionella teatergrupper. De tar på sig sin stass och erbjuder framför allt barn och ungdomar teaterupplevelser, som berikar dem i deras tanke och utveckling.

Bagageresan passar en publik från 3 år och till 110 år.

Medverkande: Carina Ehrenholm och Miriam Forsberg

Turnéplan Ankensteins monster:
23 juni Mariestad Karlsholme Folkets Park, 24 juni Bohus-Malmöns Folkets Hus, 25 juni Hunnebostrand, Kulturhuset Hav och Land, 26 juni Bengtsfors, Folkparken Valhall, 27 juni Åmotfors Folkets Park, 28 juni Björneborgs Folkets Hus och Park, 30 juni Örebro Brunnsparken, 1 juli Skoghall Folkets Hus, 3 juli Nävekvarns Folkets Hus och Park, 4 juli Värnamo Folkets Park, 5 juli Bromölla Folkets Hus, 7 juli Sofielunds Folkets Hus, 8 juli Malmö Folkets Park, 9 juli Alvesta, Blädinge Tyrolen, 13 juli Sandvikens Folkets Hus, 14 juli Falun Lilltorpet, 14 juli Leksand, 16 juli Sthlm Tumba Hågelbyparken, 17 juli Järva Folkets Park, 12 september Kallhälls Folkets Hus, 12 september Ölsta Folkets Hus och Park, 13 september Hallunda Folkets Hus, 14 september Rågsveds Folkets Hus, 16 september Åkersberga Folkets Hus, 18 september Borensbergs Folkets Hus, 19 september Motala Convention Centre, 20 september Skärblacka Folkets Hus, 21 september Gamleby Folkets Park, 22 september Blomstermåla Folkets Hus, 25 september Malmö Hyllie Folkets Hus, 26 september Kallinge Folkets Hus, 27 september Sibbhults Folkets Hus, 3 oktober Stigens Folkets Hus       , 4 oktober Skaftö Folkets Hus, 5 oktober Herrljunga Folkets Park, 6 oktober Tidaholms Folkets Park, 7 oktober Falköpings Folkets Park, 8 oktober Ulricehamns Folkets Hus, 10 oktober Torslanda, Kulturhuset Vingen, 10 oktober Ale Folkets Hus, 11 oktober Vänersborgs Folkets Hus, 12 oktober Segmons Folkets Hus, 13 oktober Köpings Folkets Hus, 14 oktober Askersunds Folkets Hus, 14 oktober Åmmebergs Folkets Hus

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.