Mando Diao på folkparksturné – på bandets begäran

Ingen plats passar bättre än de svenska folkparkerna för Mando Diaos bejublade Gustaf Fröding-tolkningar från prisade och hyllade skivan Infruset.Riksteatern, Folkets Hus och Parker och The Agency Group är stolta över att få presentera sommarturnén i folkparkerna.

Mando Diao, ett av Sveriges största och mest framgångsrika rockband, överraskade alla med sitt senaste album Infruset. En skiva där man lämnat skramliga och sextiotalsdoftande garagegitarrer bakom sig och dessutom för första gången sjunger på svenska: inspelad på endast fem dagar, med tonsatta texter av nationalskalden Gustaf Fröding.

– Efter arbetet med Infruset som spelades in i Dala-Floda fick vi en vision om att spela materialet i svenska folkparker. Att ta tillbaka musiken till sitt ursprung och möta publiken i sitt rätta element, säger Mando Diaos Björn Dixgård om bandets val att göra något utöver den vanliga rockbandsturnén.

Flera av medlemmarna i Mando Diao har besökt Komidsommarfesten i Strandbackens folkpark i Dala-Floda: en populär tradition med anor från när kullorna en gång i tiden kom tillbaka till byn med korna för att beta av bygdens marker. Då blev det fest, 2 500 lyckliga har biljetter till den utsålda konserten. Dala-Floda och folkparken Strandbacken är ett självklart stopp på turnén sommaren 2013.

– Vi vill till folkparkerna för att vi vill spela någonstans dit alla kan komma, hela familjer, en hel dag med aktiviteter, musik och dans, säger Björn Dixgård.

Albumet Infruset har nått stor succé, fått högsta betyg av såväl Aftonbladet som Metro och sålt trippel platina. I februari belönades Infruset med en grammis i kategorin Årets folkmusik/visa. Singeln Strövtåg i hembygden gick direkt in på Svensktoppens förstaplats i november 2012, något mycket ovanligt för en nykomling. Tidningen Gaffa skriver om albumet: Infruset är ett album som tar alla risker och det är snuddande nära ett mästerverk.

I juni 2013 släppte Mando Diao Infruset i en ny upplaga, Infruset Guld. Förutom de tio spåren från Infruset finns två helt nya låtar Säv säv susa och Dagg, samt demoversioner av En sångarsaga, Den självslagne, Snigelns visa, Infruset, Men, Strövtåg och Titania.

Borlängebandet Mando Diao har på tio år släppt sex studioalbum som sålt i mer än 1,5 miljoner exemplar. De har spelat i över 30 länder, uppträtt vid mer än tusen tillfällen och på Youtube har deras videor runt 15 miljoner visningar.

Turnéplan Mando Diao sommaren 2013
5 juli Stockholm, Skansen, Solliden

12 juli Tyrolen i Blädinge (Alvesta)

13 juli Dala-Floda, Strandbackens Folkpark

19 juli Eskilstuna, Parken Zoo

9 aug Timrå, Folkan Waterfront, Fagerstranden

10 aug Skellefteå, Folkparken Skellefteå

16 aug Karlstad, Mariebergsskogen

17 aug Huskvarna, Huskvarna Folkets Park

Biljetter: www.tickster.com

Pressbilder finns att ladda ned från http://mediabank.riksteatern.se

För pressfrågor kontakta:

Gilda Romero, pressansvarig
Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Riksteaterns Tyst Teater har sedan 1977 spelat teater för döva och hörande barn, unga och vuxna. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.