Margot Wallström till Riksteaterns firande av Eldfesten

Förra året deltog över 40 000 personer runt om i landet när Riksteatern arrangerade Eldfesten, eller Chaharshanbeh Souri på persiska. Den 17 mars firas Eldfesten, en fest för solen, våren och ljusets återkomst. Utrikesminister Margot Wallström är på plats i Kungsträdgården i centrala Stockholm för att önska gott nytt år.

För sjätte året i rad bjuder Riksteatern tillsammans med ett 50-tal ideella aktörer på en fantastisk eldfest och i år blir festen större än någonsin. Detta gör Sverige till det land i världen där firandet av Eldfesten är störst, vilket inte undgått internationell press som kommer att direktsända firandet i Kungsträdgården för miljontals människor världen över. Och i år medverkar alltså även utrikesminister Margot Wallström i firandet.

– Det är fantastiskt att leva i ett land där det finns plats för många olika typer av firanden och högtider, säger Riksteaterns vd Magnus Aspegren. Eldfesten är ett firande av det nya året men också en manifestation för demokrati och mänskliga rättigheter. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att välkomna våren, säger han.

Den 17 mars från klockan 18 fylls Kungsträdgården i centrala Stockholm, Heden i Göteborg, Folkets park i Malmö, Önsta gryta i Västerås och Tonhallen i Sundsvall av världsartister, dans, mat och gemenskap under bar himmel. Artister i urval är: den iransk-amerikanska ståupp-världsstjärnan känd från humorgruppen Axis of Evil, Maz Jobrani.  Irans internationellt mest aktade kompositör, Bijan Mortazavi. Sångerskan Safoura Safavi, som spelat med bland annat Laleh och melodifestivalaktuella Behrang Miri. Och många många fler… Mer information om firandet i de respektive städerna finns här.

Om Eldfesten:
Eldfesten eller Chaharshanbeh Souri som den heter på persiska, är en kulturell högtid som har nära anknytning till det iranska, afghanska, kurdiska och tadzjikiska nyåret. Högtiden är en festival med våren, solen, ljuset och det nya året i fokus och har firats i nästan 4000 år. Med Eldfesten och Norouz-firandet fortsätter Riksteatern arbetet för kultur, demokrati och mänskliga rättigheter. Eldfesten arrangeras i samproduktion med: Riksteatern, Farhang , Eldfestkommittén, Stockholms stad, Göteborgs Eldfestkommitté, Göteborgs stad , Iransk-Svenska föreningen i Malmö , Malmö stad , Moriska paviljongen , Riksteatern Västernorrland, Sundsvall stad, Västerås stad, Föreningen Shabhaye Iran, Föreningen Mihan i Västerås.

Läs mer om Eldfesten här.