Musikteater om Bert Karlssons liv – urpremiär för Främling

Från dansbands- och schlagerkung, via Skara Sommarland och Ny Demokrati till en av Sveriges största entreprenörer för asylboenden. Berättelsen om Bert Karlssons liv innehåller många olika vändningar. Urpremiär för Riksteaterns Främling, skriven av Gertrud Larsson och i regi av Alexander Öberg.

I Främling får publiken möta Bert Karlsson i full färd med att bygga ännu ett nytt asylboende när han plötsligt hamnar i en historisk resa bakåt i tiden. Det blir en berättelse om Bert Karlssons brokiga karriär med många uppseendeväckande val som gjort honom till en av Sveriges mest omdiskuterade personer.

­– Att berätta om Bert Karlssons väg från dansbandskung till "asylkung" är också ett sätt att berätta om Sverige och om hur vi hanterar flyktingpolitiken. I pjäsen speglas dagens verklighet i den situation som rådde i Sverige under tidigt 90-tal. Det finns klara paralleller, men det har också skett en förskjutning av vilka värderingar som rådde då och vilka som råder idag, säger dramatikern Gertrud Larsson.

I pjäsen spelas Bert Karlsson av skådespelaren Anna-Lena Efverman. Med på scen finns även fem andra skådespelare som gestaltar dansbandet Vikingarna. Föreställningen är en musikalisk resa som innehåller höjdpunkterna från Bert Karlssons karriär, så som Carolas vinst i Melodifestivalen, bygget av Skara Sommarland och skapandet av Ny Demokrati. Det dyker även upp välbekanta vänner och fiender från det förflutna.

– Det faktum att Bert Karlsson är en levande person är inget jag har förhållit mig till i arbete med Främling. Jag låtsas att det är Peer Gynt, säger regissören Alexander Öberg.

Främling är en samproduktion mellan Riksteatern och Uppsala stadsteater. Gertrud Larsson har tidigare skrivit uppmärksammade Asylshopping som turnerade med Riksteatern 2009 och där även Anna-Lena Efverman medverkade. Alexander Öberg har bland annat varit konstnärlig ledare för Backa Teater 2000-2006 och regisserade nyligen den hyllade uppsättningen av Karlsson på taket på Göteborgs Stadsteater och Dramaten.

Urpremiär den 6 oktober i Skövde

Bert Karlsson Anna-Lena Efverman
Carola/Stefan/Löfven/Vivianne Franzén/Kommunikatören m.fl. Frida Beckman
Ian Wachtmeister/Ullsvin/Carola/sångare i Vikningarna m.fl. Nils Närman Svensson