Nycirkus i världsklass upphäver gravitationslagarna

Riksteatern har under åren handplockat och turnerat det bästa nycirkusvärlden har att erbjuda. Förra året gästspelade föreställningarna ”Knee Deep” och ”La Soirée” på turné med Riksteatern. Nu är det dags för hyllade australiska akten A simple space att åka på Riksteaterturné, en föreställning som garanterat upphäver gravitationslagarna. Premiär 22 november i Piteå.

Nycirkuskompaniet Gravity & Other Myths har uppmärksammats som ett av Australiens mest innovativa cirkuskompanier. A Simple Space mottog stående ovationer och prisades som bästa cirkusverk vid premiären på Adelaide Fringe 2013. Sedan dess turnerar de världen över. Ytan är liten och avskalad – det enda verktyg artisterna behöver är sina egna kroppar. Gränsen mellan scen och publik suddas ut och närheten till artisterna är påtaglig. Sju akrobater låter sig konfronteras med sina egna styrkor och svagheter.

Av och med Gravity and Other Myths ensemble: Jascha Boyce, Lachlan Binns, Triton Tunis-Mitchell, Rhiannon Cave-Walker, Martin Schrieber, Jacob Randell, Daniel Liddiard, Elliot Zoerner and Simon McClure

Musik: Elliot Zoerner

Pressröster om föreställningen:

”En makalös show med enastående fysiska bedrifter…en total triumf.”

– The Guardian

”Oemotståndlig!”

– The Gazette

“★★★★★”

– Edinburgh Guide

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.

Turnéplan: 22 november Piteå, 25 november Umeå, 27 november Östersund, 28 november Östersund, 30 november Stockholm, 3 december Karlshamn, 7 december Linköping, 8 december Eskilstuna, 9 december Skövde, 10 december Falköping, 13 december Malmö, 14 december Växjö

Anna Anderberg

Vikarierande pressansvarig