Nypremiär för publiksuccén Fäboland

Sara Parkmans och Samantha Ohlanders hyllade uppsättning Fäboland, i regi av Lisa Färnström, spelade för utsålda hus under hösten 2016. Nu är den aktuell igen med en kortare turné under våren. Nypremiär 23 april i Härnösand.

Fäboland är musikalisk berättelse om det utopiska matriakatet som rådde i fäbodarna, här härskade flicktanter ostört och sången var det bästa vapnet mot skogens faror. Fäboland handlar om kvinnorna som med hjälp av musiken bossade i skogen.

Under hösten spelades den för utsålda salonger på 39 platser runtom i Sverige och hyllades av pressen.

De låter som First aid kit, fast fem gånger farligare. Andra har kulat och spelat fiol före dem. Men Parkman och Ohlanders är först med att agitera från äggstockarna. (Expressen)

Så mycket musikalisk jävlaranamma att man blir rent lycklig. (Sundsvalls Tidning)

Veckans bästa scenframträdande i Stockholm var inte nån av Kents spelningar i Globen. Eller Firesides på Debaser Medis. Utan Sara Parkmans och Samantha Ohlanders två föreställningar på Södra Teatern. (Svenska Dagbladet)

Med Fäboland vill Sara Parkman och Samantha Ohlanders uppvärdera typiskt kvinnokodade egenskaper, platser och historiska rum. Att röra runt i berättelsen om fäboden är ett bra sätt att störa berättelsen om Sverige och svenskheten menar de. Fäboland är en av de föreställningar som blivit utvalda till Scenkonstbiennalen 2017 i Norrköping.

– Fäboland har blivit vårt barn som flyttade hemifrån i julas. Men nu får vi tillbaka henne hem på lite vårbesök och det känns ljuvligt att få hänga igen. Hon är rolig, smart och vacker. Vi är mycket stolta föräldrar! säger Sara Parkman och Samantha Ohlanders.

Sara Parkman och Samantha Ohlanders är några av Sveriges bästa folkmusiker. Deras musik hörs på bygdegårdar och nattklubbar. Med feministiska och antinationalistiska budskap för de folkmusiken in i nutidens Sverige. De har dessutom blivit förärade ett eget humorprogram i Sveriges Radio P3. Sara Parkman släppte förra året det hyllade albumet Sara Parkmans Skog och blev årets artist på Folk och världsmusikgalan i mars i år. Lisa Färnström, regissör, är bland annat känd för att 2015 genomfört världens största klimatperfomance i Riksteaterns regi, Run for yor life.

Sara Parkman
Samantha Ohlanders
Hampus Norén

Manus Sara Parkman
Regi Lisa Färnström
Musik Sara Parkman, Samantha Ohlanders och Hampus Norén
Kostym och mask Miriam Parkman och Hanna Kisch
Scenografi/ljus/bild Johan Rödström

Nypremiär 23 april i Härnösand

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Snabbfakta

Sara Parkmans och Samantha Ohlanders hyllade uppsättning Fäboland, i regi av Lisa Färnström, spelade för utsålda hus under hösten 2016. Nu är de tillbaka med en kortare turné under våren. Nypremiär 23 april i Härnösand.

Citat

Sara Parkman och Samantha Ohlanders