Olydig dans i och mellan ord och toner i Cristina Capriolis och CCAP:s senaste koreografi

Tio dansare och en sångerska ställer sig på rad för att dansa och berätta om sina drömmar och rädslor. Efter gästspel i Berlin är det nu turnépremiär på Riksteatern för Cristina Capriolis och CCAP:s senaste föreställning A Line_up som är en omtagning av den klassiska musikalen A Chorus line.

Trots en kritisk inställning till stereotyper och glittrig yta har Caprioli fascinerats av musikalgenren. Speciellt när det kommer till A Chorus Line som var nyskapande för sin tid då den gjorde det personliga till allmän underhållning, något som är vardag i dagens dokusåpor och sociala medier.

I A Line_up har Caprioli tillsammans med dansarna iscensatt en föreställning som dansar en mångfald av fantasier och erfarenheter. Det blir gripande texter, svängiga rörelser och poppig musik.

– Dans liksom orden bereder plats för flera kroppar och flera öden. Dansen berättar flera berättelser på en och samma gång. Den får oss att förnimma den minimala skillnad som särskiljer och samtidigt slår samman våra liv. Genom dansen kan vi underhålla det oväntade och bejaka det främmande. Då kommer det okända att bekantas med våra sinnen och få oss att dansa tillsammans, säger Cristina Caprioli, koreograf.

A Line_up är en samproduktion mellan Riksteatern, ccap, NorrlandsOperan, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, och Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer, Berlin. Föreställningen hade urpremiär på NorrlandsOperan i april och är under hösten på Riksteaterturné med start på Dansens Hus i Stockholm. Musiken till föreställningen är specialskriven av duon SUN – Sunna Ardal Rosengren och Yoann Durant.

Om Cristina Caprioli
Cristina Caprioli är professor i koreografi
och är en av Sverigesmest betydelsefulla och produktiva koreografer. 1998 grundade hon organisationen ccap som sedan dess producerat arbeten kända för sin precision, komplexitet och fysiska nerv.

Turnépremiär den 14 september på Dansens Hus i Stockholm

Anja Arnquist, Dario Barreto Damas, Philip Berlin, Ulrika Berg, Linda Blomqvist, Louise Dahl, Frederic Gies, Pavle Heidler, Madeleine Lindh, Louise Perming och Sunna Ardal Rosengren

Konceptuell ram, dramatorgie och rörelsematerial Cristina Caprioli
Text Philip Berlin, Cristina Caprioli, Frederic Gies, Pavle Heidler, Madeleine Lindh, Louise Perming och (frånvarande gäst) Johan Jönson.
Texterna har bearbetats till sångtexter av Sunna Ardal Rosengren
Nyskriven musik Sunna Ardal Rosengren och Yoann Durant
Övrig musik Seinabo Sey (Hard time/Pretend), alva noto (Meta Phaser & Sora/Xerrox vol. 2), Roll the Dice (Blood In Blood Out)
Ljus Tobias Hallgren
Kläder ccap

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.