Ordkonstnären Kalle Haglund är tillbaka!

Komikern och ordkonstnären Kalle Haglund gör efterlängtad comeback med enmansföreställningen Kalle Haglund …och den stora skogen. Genom att väva samman vardagliga betraktelser och poesi med absurt stora livsfrågor intar han en unik plats på den svenska humorscenen. Riksteaterpremiär 17 februari i Skövde.

Kalle Haglunds har en helt egen plats på den svenska humorscenen, hans föreställningar är så långt man kan komma från ironi och grabbighet. Med en mix av komik, ord, poesi, livets absurditeter förtrollar han kritikerna och lyckas skaka om en hel teatersalong som får glänta på dörren till Kalles rika inre värld. Med stor igenkänning förmedlar han en bild av sig själv som man, pappa, artist och medborgare.

– Min föreställning handlar om det läskiga i att våga ta sig själv på allvar, och om hur otroligt borgerligt det ibland kan kännas att äta frukost. Kanske om att våga bli vuxen helt enkelt, säger Kalle Haglund. Jag har aldrig varit så väl förberedd inför en turné som jag är denna gång och det känns faktiskt ganska olycksbådande, säger han.

Om Kalle Haglund …och den stora skogen
Många män har stått på scenen inom humorgenren men få gör det med samma briljanta ödmjukhet som Kalle Haglund. Genom att ta sin berättelse bortom ironi och istället fördjupa bilden av det samhälle vi lever i väcker Kalle och hans texter de små detaljerna till liv.

Kalle Haglund har tidigare gjort föreställningar som Vem har lurat alla barnen? tillsammans med artisten Laleh och Lätt autistiska särintressen med musikern Markus Jägerstedt. Han har även skrivit boken Mellanstadier, manus till filmen Lycka till och ta hand om varandra.

Pressröster om Kalle Haglund ...och den stora skogen:

”Kalle Haglund är lätt att älska.”…”Han är ett slags geni.” ”…en lära om hur man med ytterst små och vardagliga medel fångar en storartad, närmast metafysisk humor.”
- SvD

Medverkande: Kalle Haglund
Konstnärligt öga: Mattias Lech

Turnéplan: Skövde, Lidköping, Kungsbacka, Växjö, Kalmar, Kristianstad, Lund, Ystad, Linköping, Tierp, Norrtälje, Södertälje, Falun, Tumba, Umeå, Luleå, Piteå, Haparanda, Hudiksvall, Slite, Ljungby, Råå, Arvika, Ytterjärna, Norrköping, Stockholm, Östersund.

För detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.

PR- ansvarig Riksteatern