Premiär för dansföreställningen Digambara med Virpi Pahkinen

Nu är det premiär för Riksteaterns uppsättning av Digambara – en dansföreställning i gränslandet mellan dans och ritual. På scen möts den världskända koreografen Virpi Pahkinen tillsammans med två dansare i en elegant kamp om ögonblicket.

Under november månad turnerar Riksteatern med Virpi Pahkinens dansföreställning Digambara. Föreställningen kom till i dansaren och koreografen Mugiyono Kasidos studio mitt inne i den Indonesiska djungeln på ön Java. I Riksteaterns uppsättning medverkar både Pahkinen och Kasido tillsammans med dansaren Pontus Sundset. På scen sammanlänkas de tre i en koreografisk vandring mellan dans och ritual.

– Min förhoppning är att dansen kommer att få det inre ljuset att tändas upp i novembermörkret. Att publiken får tillgång till sin högra hjärnhalva som ser till helheten och inte domineras av orden och vardagens logik, säger Virpi Pahkinen, koreograf.

Förutom Digambara kommer Virpi Pahkinen framföra ett utdrag ur sin föreställning Kalagni och Mugiyono Kasido sitt humoristiska solo Kabar Kabur.

Virpi Pahkinen är en av Skandinaviens internationellt mest framgångsrika solodansare och koreografer. Hennes koreografi söker sig ofta utanför den västerländska danstraditionen och utforskar kulturer där dans spelar en viktig roll i livsavgörande händelser.

Premiär den 6 november i Ytterjärna.

Virpi Pahkinen
Mugiyono Kasido