Premiär för hyllad pjäs om kärlek som kemisk bieffekt?

Vad är kärlek egentligen, kemi eller äkta känslor? I Effekten deltar två personer i ett medicinskt experiment där man testar anti-depressiv medicin. Mot alla regler uppstår attraktion mellan dem. Men är det på riktigt eller bara en bieffekt av medicinen? Effekten har premiär på Riksteatern i Hallunda 12 oktober.

Hyllade Lucy Prebbles Effekten gjorde stor succé när den sattes upp på National Theatre i London. I Riksteaterns uppsättning, i regi av Andreas Kundler, utforskar Effekten frågor om kärlek, depression, neurologi och medicinens gränser. För vad händer om våra känslor blir manipulerade av kemiska substanser? Är de mindre verkliga då, mindre ett uttryck för vilka vi är? Och om kärlek i sig är en drog kan vi verkligen lita på våra känslor?

– Det som gör Effekten så aktuell just nu är att den gestaltar nya frågor som medicin- och teknikutvecklingen drivit fram, säger pjäsens regissör Andreas Kundler. Och den gör det på ett berörande och underhållande sätt, pjäsen är samtidigt tankeväckande och en riktig lovestory, fortsätter han.

Om Effekten:
Frida och Peter deltar i ett medicinskt forskningsexperiment för en anti-depressiv medicin. Under tiden forskningsstudien pågår isoleras de helt från omvärlden. Vardagen i den isolerade kliniken består av strikta regler; måltider vid bestämda tider, inga telefonsamtal, rökförbud och absolut inget sex. Varje steg de tar övervakas noggrant av doktor Isabelle och hennes kollega P-O. Plötsligt väcks känslor och attraktion mellan Frida och Peter. Studien äventyras när de bryter mot så gott som varje regel. Men är de verkligen kära i varandra eller är det bara en bieffekt av medicinen de tar? Vilka konsekvenser får experimentet av den oväntade attraktionen? Effekten blir en upptäcktsfärd som går rakt genom både hjärna och hjärta. Effekten är skriven av hyllade engelska dramatikern Lucy Prebble (f.1981). Hennes verk har spelats i över 90 länder. I Sverige spelades hennes pjäs Enron (från 2009) med stor framgång på Örebro Länsteater 2010 och Stockholms Stadsteater 2011. Effekten är ett samarbete med Örebro länsteater.

Pressröster från England:

“An astonishingly rich and rewarding play, as intelligent as it is deeply felt.” Daily Telegraph

“A profound and stirring play...Lucy Prebble is one of the most intelligent voices in British Theatre.” Evening Standard

Medverkande: Frida Beckman, Per Burell, Peter Eggers, Isabelle Moreau

Turnéplan: 12 oktober Botkyrka, 14oktober, Gävle, 20 oktober Skövde, 23 oktober Söderhamn, 25 oktober Skellefteå, 28 oktober Borlänge, 30 oktober Östersund, 1 november Karlskoga, 3 november Katrineholm, 4 november Nyköping, 9 november Lund, 10 november Kristianstad

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.