Radiokorrespondenterna på turné med Riksteatern

I en tid då journalistik och yttrandefrihet är under attack, är det viktigare än någonsin att journalister finns på plats och rapporterar om det som sker. För tredje året i rad turnerar Riksteatern och Sveriges Radio med en föreställning där Radiokorrespondenternas verklighet och erfarenheter står i centrum.

─ Genom vår utrikesrapportering kommer lyssnarna nära de dramatiska händelserna. De får höra rösterna och möta människorna som berörs. Vår förhoppning är att det bidrar till att göra världen lite mer begriplig. Det är riktigt roligt att ännu en gång kunna välkomna allmänheten att träffa våra duktiga korrespondenter, säger Ginna Lindberg, utrikeschef Ekot, Sveriges Radio.

Sveriges Radio har under flera år satsat på att bygga ut sin utrikesbevakning och har idag Nordens största utrikesredaktion. Den 23 augusti välkomnas allmänheten till Södra Teatern i Stockholm där de får möta och ställa frågor till 22 av Sveriges utrikeskorrespondenter. Därefter fortsätter turnén ute i landet. Tolv orter kommer att få möta och diskutera världshändelser som präglat året tillsammans med två speciellt inbjudna korrespondenter.

Turnéstart för Förstå världen - Möt Radiokorrespondenterna är i Surahammar den 28 augusti.

Turnéplan:
28 augusti, Surahammar, Folkets Hus, Surateatern
29 augusti, Luleå, Kulturens Hus, Restaurangscenen
30 augusti, Umeå, Vävenscenen, scenen
4 september, Linköping, Nationernas Hus, Forumteatern
5 september, Vara, Folkhögskolan
7 september, Nyköping, Stora Torget
11 september, Växjö, Växjö Konserthus, Christina Nilsson-salen
12 september, Kalmar, Kalmarsalen, Romanhallen
13 september, Karlskrona, Konserthusteatern
14 september, Sundsvall, Skönsbergs Folkets Hus
19 september, Göteborg, Stora Teatern
20 september, Lund, Lunds Stadsteater

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.