Riksteatern uppmanar koreografer, kreatörer och dansare att söka residens genom open call

För tredje året i rad genomför Riksteatern ett open call för produktionsresidens inom dans. Under två veckor kan verksamma koreografer, kreatörer och dansare ansöka om att få arbeta med att färdigställa sin dansproduktion. Årets open call öppnar idag den 14 januari.

– Förra året utökade vi från tre till fyra produktionsresidens. I år utökar vi antalet ytterligare till fem stycken, där ett av residensen är dedikerat till en produktion som vänder sig till en publik mellan 0 och 15 år, säger Helena Ringvold, producent och ansvarig för dansresidensen på Riksteatern i Hallunda.

Den antagna kan i sitt produktionsresidens arbeta tre veckor tillsammans med sitt team och få stöd i form av repetitionslokaler, produktionsmedel och teknisk support på Riksteatern i Hallunda utanför Stockholm. Produktionsresidensen är utspridda över året, tre på våren och två på hösten. Den som söker ska vara baserad i Sverige.

Satsningen på produktionsresidens är en del av Riksteaterns arbete med att utveckla och stödja den samtida dansen i Sverige.

– Tanken är att residensperioden ska ge konstnärer möjligheter att kunna förverkliga sin idé och produktion och få ta del av Riksteaterns produktionshus i Hallunda, säger Helena Ringvold.

Ansökan till produktionsresidensen 2019 öppnar idag den 14 januari med sista ansökningsdagen är 27 januari. När ansökningsperioden är över väljs koreograferna ut i samråd med Riksteaterns konstnärliga råd för dans.

Ansökningar sker endast via Riksteaterns hemsida där även mer information om satsningen samt kravspecifikation finns. Läs mer och ansök här: www.riksteatern.se/dansresidens

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

Snabbfakta

Citat

Tanken är att residensperioden ska ge konstnärer möjligheter att kunna förverkliga sin idé och produktion och få ta del av Riksteaterns produktionshus i Hallunda.
Helena Ringvold, producent