Samhällsförändrande idoldyrkan i rosaglittrande popmusikal

Åååå snälla följ mig <3 <3 <3 är en nyskriven musikal för mellanstadiet om fans, femininitet och grupptillhörighet. Dramatikern och regissören Isabel Cruz Liljegren och kompositören och regissören Saga Björklund Jönsson utforskar idoldyrkan och utmanar köns-och heteronormen. I höst är det urpremiär för musikalen åååå snälla följ mig <3 <3 <3.

Genom bloggar, Instagram och Youtube skapar många ungdomar sina identiteter och grupptillhörigheter. Men hur ser dagens idoldyrkan egentligen ut? Vilka får vara med och varför? Och hur skapas feminina identiteter på nätet?

– En stor del av idoldyrkan handlar om kärlek, gemenskap, kreativitet och nätverkande. Vi vill ta fasta på det och lyfta dessa delar framför det som handlar om utseende, pengar, ägande och individualistisk framgång, säger Isabel Cruz Liljegren, regissör.

I musikalen åååå snälla följ mig < 3 < 3 < 3 följer vi de 12-åriga bästisarna Ellis och Alexis som spenderar all sin tid på Youtube och förenas i sin kärlek till idolen Poppy. Genom musikalformen använder föreställningen sig av samma tilltal som bloggar och idoler vilket gör den aktuell för målgruppen. Föreställningen som kommer att spelas för mellanstadieelever runt om i Sverige är en musikalisk pjäs som främjar tolerans genom att visa icke-stereotypa bilder som bryter mot köns-och heteronormen.

– De som engagerar sig i feminint kodade aktiviteter ska känna sig viktiga och kapabla till att förändra världen. Vad det gäller musiken så rör den sig mellan elektronisk pop, progressive house och broadway musikal. Jag lyssnar på mina idoler och sen komponerar jag det som kommer ut ur mig efteråt. Den här musiken är en del av allting jag någonsin hört, säger Saga Björklund Jönsson, kompositör och regissör.

Urpremiär den 4 oktober i Västervik

Nina Jeppsson
Victor Morell
Stina Nordberg

Text Isabel Cruz Liljegren
Musik/kompositör Saga Björklund Jönsson
Regi Isabel Cruz Liljegren och Saga Björklund Jönsson
Scenografi/kostym Daniel Åkerström Steen
Mask Linda Sandberg
Ljus Jörgen Haimanas

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.