Samuel Fröler blir googlebar i humorföreställning

Den 1 mars är det premiär för Riksteaterns produktion Du är väl Googlebar, lille vän! Den humoristiska föreställningen, där Samuel Fröler spelar huvudrollen som utbränd gymnasielärare, berör både meningen med livet som meningen med arbetslivet och hur man egentligen bygger upp sig själv på nytt.

I föreställningen får vi träffa den utbrände gymnasieläraren Birger som plötsligt befinner sig själv i situationen där han måste återskapa sig själv. Med hjälp av en ung karriärscoach samt en ny kostym från Acne ska Birger återigen bli attraktiv på arbetsmarknaden.

Vad händer när du hamnar på fel sida av arbetsmarknaden och märker att tiden sprungit ifrån dig? Och vilken användning du egentligen kan ha av all ny teknik när du inte förstår den? Samuel Fröler spelar med värme den utdaterade högstadieläraren Birger som försöker anpassa sig till den nya tiden.

- Jag tror att många i alla fall delvis kan känna igen sig i Birger, att inte helt och hållet ha allt som krävs och känna att man inte riktigt hänger med, menar Samuel Fröler. Alla har säkert googlat sig själv någon gång och tänk om antalet träffar plötsligt var livsviktigt.

I Ylva Lööfs humoristiska satir över vår samtid får vi reflektera över den nya tidens arbetsmarknad, där det enda som räknas är hur många träffar du får när du googlar dig själv. Publiken får svar på hur man överlever på en arbetsmarknad som premierar det unga, hippa och högteknologiska.

- Vi har försökt att med värme och humor diskutera ett problem som finns i dagens samhälle, där människor helt enkelt kan bli för gamla för arbetsmarknaden och där det också finns en ”lösning” på det, en lösning som dock inte passar alla, säger Ann Petrén, vars regidebut var just Du är väl googlebar, lille vän!

Du är väl googlebar, lille vän! spelades första gången 2014 då den togs väl emot av både publik och recensenter. Nu sätts den återigen upp av Riksteatern i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern. Föreställningen spelas runt om i landet 1 mars till 24 april.

Premiär den 1 mars 2016.  Manus: Ylva Lööf, Regi: Ann Petrén, Scenografi och kostym: Maria Geber, Musik: Fredrik Meyer, Koreografi: Catharina Allvin.

För fullständig turnélista:

På scen: Samuel Fröler. Samuel Fröler slog igenom 1989 som flygaren Gösta Nilsson i Lars Molins TV-serie Tre kärlekar och har sedan dess varit med i ett stort antal pjäser, filmer och TV-serier. Bland annat har Samuel Fröler spelat i Till det som är vackert och Livvakterna.

Regi: Ann Petrén

Producent: Riksteatern