Sånger från en inställd skilsmässa på turné

Nu åker Sånger från en inställd skilsmässa på turné med Riksteatern. En dansteaterkonsert om kärlekens mörkaste och ljusaste stunder baserad på Mikael Wiehes musik.

Sånger från en inställd skilsmässa är en passionerad berättelse om den som lämnar och den som blir lämnad. Om att bli sviken, men även om att få kärleken tillbaka. Föreställningen är baserad på Mikael Wiehes album med samma namn och sattes upp för första gången 2015 av Skånes Dansteater och Malmö Opera. Nu åker uppsättningen på Sverigeturné med Riksteatern. Föreställningen blandar dans, teater och musik. På scen står två sångare, tre dansare och fyra musiker. Idén till föreställningen kommer från Eddie Nyström och P-O Nilsson som även medverkar på scen. För regi står Stina Ancker och Lidia Wos har koreograferat.

– Det hela började med att Mikael Wiehe vid ett flertal tillfällen berättade att hans hustru tyckte att det borde bli en föreställning av albumet. Över en middag med Mikael kom vi fram till att det var en bra idé som kunde bli någonting nytt. Det finns många liknande crossover-projekt men ingen har gjort det riktigt som vi gör det. För oss som musiker kändes det naturligt att musiken skulle vara live, tillsammans dansare och sångare, säger Eddie Nyström och P-O Nilsson, initiativtagare till föreställningen.

När ett tjugoårigt långt äktenskap kraschat och skilsmässan stod för dörren skrev Mikael Wiehe tretton kärlekssånger till sin hustru som 2009 blev albumet Sånger från en inställd skilsmässa. Med brutal uppriktighet beskriver musiken smärtan av att bli lämnad och följer hela processen från ilska och bitterhet fram till den råstyrka som kommer av att resa sig ur askan.

– Föreställningen blir ett sorts drömspel, där rollen som den övergivne och den som sviker flyter runt mellan sångarna och dansarna. Det var väldigt spännande att arbeta så tätt ihop med Lidia, som är föreställningens koreograf, säger Stina Ancker, regissör.

Sånger från en inställd skilsmässa tar avstamp i ett slut som blir början på något nytt. I föreställningen får vi följa en person som blir lämnad ensam i förtvivlan men som sedan övergår i hopp om försoning. Föreställningen beskrivs som en dansteaterkonsert där musiken, dansen och sången tillför olika lager till berättelsen.

– Ambitionen är att dansen skall tillföra ytterligare en dimension till berättelsen på samma nivå som texten och musiken. Vi har arbetat med kontraster för att åstadkomma flera lager av betydelser där ingen tolkning kan vara fel. Det har varit viktigt att alla medverkande - dansare, sångare och musiker - representerar båda sidorna i historien, parterna i förhållandet. Vi delar alla samma erfarenheter av att vara både den som lämnar och den som blir lämnad, säger Lidia Wos, koreograf.

Riksteatern i samarbete med Skånes Dansteater och Malmö Opera.

Turnépremiär 6 mars i Haparanda

Sång Åsa Fång Jenséus, Andi Almqvist