Scenkonst lyfter frågan om barnfattigdom

Nu riktar Riksteatern strålkastaren mot barnfattigdom med läsningarna Det är dyrt att vara fattig i samarbete med Majblomman och Rädda Barnen. Det är dyrt att vara fattig, ett manus baserat på barns egna berättelser, kommer att läsas på ett tjugotal orter i Sverige under våren. Premiär på tisdag i Falun där bland andra Dalateaterns chef Lisa Hugoson och före detta fängelsechefen Ann-Britt Grünewald medverkar på scen.

Det kostar på att vara barn och växa upp i en familj som inte har råd. För att slippa berätta att man inte har möjlighet att fixa medhavd matsäck sjukanmäler man sig från skolutflykten. Fotboll är något kompisarna håller på med - själv har man varken pengar till idrottskläder eller medlemsavgift. Man känner sig annorlunda och utanför.

Riksteatern, Majblomman och Rädda Barnen har skapat projektet Det är dyrt att vara fattig för att synliggöra konsekvenser av barnfattigdom och göra det pratbart. Det är dyrt att vara fattig  kan närmast beskrivas som ett turnerande manus baserat på 6 röster. Det kommer att läsas på olika orter i Sverige av lokala politiker, skådespelare, och andra personer med anknytning till turnéns orter. På premiärläsningen i Falun 4/2 medverkar Malin Lagergren, kulturchef Landstinget Dalarna, Lisa Hugoson, chef för Dalateatern, Claes Mankler, föreläsare och inspiratör, före detta polis, Ann-Britt Grünewald, före detta fängelsechef, föreläsare, debattör och ordförande i kulturnämnden i Säter samt eleverna Viktoria Eveborg och Filip Warnberg som också deltar i musikalen Oliver på Dalateatern.

Moderator för läsningarna är Vivian Cardinal, senast aktuell på Riksteatern våren 2013 med kritiker- och publiksuccén B.U.S! Brun utan sol.

Läsningarna är ca 45 min och publikt samtal som följer i direkt anslutning, ca 45 min.

Efter premiären i Falun görs läsningar ibland annat Karlstad, Östersund och Lidköping. Se hela turnéplanen  här: http://www.riksteatern.se/fattig

Presskontakt, Riksteatern

Matilda Asp, kommunikationsstrateg, tel 08-53199408 och matilda.asp@riksteatern.se