Skrönor, covers och nyskrivet. Rocken intar Sverige med Kingen och När rocken kom till Sveg.

Över en miljon tittare såg filmen om honom på SVT och hans bok om hur rocken kom till Sveg ligger på bokhandelsdiskarna. I vår tar “Kingen” Karlsson med bandet ut på Riksteaterturné och nästan 80 orter får vara med om en musikalisk resa i tiden. När rocken kom till Sveg är historien om hur rocken intog Sverige.

Rockens inträde förändrade den svenska folksjälen i grunden. Och så även i lilla Sveg där “Kingen” Karlsson växte upp. Och trots att det inte bor fler än 3000 personer på orten har den en stolt musikalisk tradition. Kingen säger sig ha mycket att tacka Sveg för när det gäller den musikaliska karriären.

– Vi fattade nog inte det då, men Sveg var en fantastisk plats att växa upp på, med den starka musikprägeln och den ödmjuka inställningen, säger Kingen. Inte förrän jag flyttade till Stockholm och människor sa “Va, kommer du också från Sveg? Och spelar du också rock ’n’ roll?”, fattade jag att musiklivet var unikt där hemma, säger han.

Det är Riksteaterföreningen i Vilhelmina som arrangerar turnépremiären 1 februari. Suzanne Sellin, teaterkonsulent i Vilhelmina, har länge försökt få ut Kingen på Riksteaterturné. Äntligen är det dags, och hon är säker på att det kommer att bli succé.

– Han har så fantastiskt kul på scen att det smittar av sig på publiken. Oavsett om man är pensionär eller ungdom så spritter det i kroppen när man hör hans musik, säger Suzanne Sellin. Han är som en smällkaramell av positiv energi. Egentligen har ju all modern musik sitt ursprung i rock n’ rollen, så det är inte konstigt att Kingens musik är så populär, säger hon.

Riksteaterturnén med Kingen och bandet the Uppercuts kommer att besöka nästan 80 orter med musikaliska föreställningen När rocken kom till Sveg som både är en nostalgisk tillbakablick och en musikalisk resa. När Kingen och the Uppercuts äntrar scenen och berättar om hur en stenkaka från USA för evigt möblerade om i folkhemmets skivsamlingar blir det både nyskrivet material och gamla covers, och självklart en hel del skrönor!

Sverigepremiär 1 februari i Vilhelmina Folkets Hus.

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.

Turnéplan våren 2014:
1 februari Vilhelmina Folkets Hus, 3 februari Storuman Folkets Hus, 5 februari Malmberget, 6 februari Jokkmokk Folkets Hus, 7 februari Övertorneå Folkets Hus, 8 februari Haparanda Folkets Hus, 10 februari Kulturens Hus Luleå, 11 februari Flarken Folkets Hus, 12 februari Norsjö Folkets Hus, 13 februari Nordanåteatern, 14 februari Ersboda Folkets Hus, 15 februari Nordmaling, 17 februari Örnsköldsvik, 18 februari Timrå, 19 februari Sundsvall, 20 februari Edsbyn, 21 februari Ljungaverk, 22 februari Söderhamn teater, 1 mars Enköping, 2 mars Gimo, 3 mars Tierp, 5 mars Tumba, 6 mars Trosa Folkets Hus, 7 mars Nyköping Teatern, 8 mars Tranås, 9 mars Vadstena, 11 mars Norrköping Lilla teatern, 12 mars Gusum Folkets Hus, 13 mars Katrineholm, 15 mars Kungsör, 16 mars Arboga, 18 mars Surahammar Folkets Hus, 19 mars, Fagersta Folkets Hus, 20 mars Hallstahammar, 21 mars Christinateatern Kristinehamn, 22 mars Arvika, 29 mars Sliteteatern Slite, 2 april Blomstermåla Folkets Hus, 3 april Strömsnäsbruk Folkets Hus, 4 april Gnosjö, 5 april Varberg Teatern, 8 april Nödinge, 9 april Uddevalla Folkets Hus, 10 april Kulturen Vårgårda, 12 april Lindesberg Folkets Hus, 13 april Degerfors Folkets Hus, 14 april Leksand, 15 april Maximteatern Borlänge, 22-23 april Kristianstad Teatern, 24 april Höganäs, 26 april Pilängsteatern Lomma, 27 april Olofström Folkets Hus, 28 april Bromölla Humlescenen, 29 april Ronneby Teater, 2-3 maj Storsjöteatern Östersund

Citat

Kingen
Oavsett om man är pensionär eller ungdom så spritter det i kroppen när man hör Kingens musik.
Suzanne Sellin
Han har så fantastiskt kul på scen att det smittar av sig på publiken
Suzanne Sellin