Succéföreställning hyllar människans oanade styrka

Den kritikerrosade dansföreställningen Before I Change My Mind har Riksteaterpremiär 15 mars. Den livgivande utandningen och det vacklande tillståndet innan ett beslut tas står i fokus i Helena Franzéns hyllade föreställning.

- Titeln syftar på det där ögonblicket när du bara gör någonting, innan du ångrar dig. Du kan fortfarande välja flera olika vägar, men snart måste du ta det slutgiltiga beslutet, säger Helena Franzén, koreografen bakom Before I Change My Mind

Specialkomponerad musik, fyra dansare och en musiker bildar den poetiska och finstämda föreställningen Before I Change My Mind. Det är en föreställning som lever kvar och som du sent kommer glömma.

Temat för föreställningen är andningen, dess styrka och egenskaper. Fascinationen för kroppen och vad den kan åstadkomma med hjälp av bemästrad andning. står i fokus i Helena Franzéns uppmärksammade föreställning.

-       Andningen symboliserar människans inneboende, ofta osynliga styrka, berättar Helena Franzén. Hos människor finns ofta en oanad kraft som syns först i oväntade och trängda situationer.

Before I change my mind turnerar med Riksteatern 15 mars till 28 april. För full turnéplan se http://www.riksteatern.se/forestallningar/before-i-change-my-mind/

Om föreställningen: Before I Change My Mind spelades första gången på Dansens Hus där den blev väl mottagen av både publik och recensenter. Musiken är helt och hållet specialkomponerad och bygger på en mjuk basgång som kombineras med olika blås- och stränginstrument.

På scen: Dans: Åsa Lundvik Gustafson, Moa Westerlund, Maria Nurmela och Martha Galvez Moncasi. Musiker: Anton Svanberg

Konstnärligt team: Koreografi: Helena Franzén. Musik: Jukka Rintamäki. Ljus: Carina Gedeon. Kostym: Minna Palmqvist

Amanda Borg

amanda.borg@riksteatern.se