Sven Wollter och Siw Malmkvist i pjäs om kärlek

En av Sveriges mest folkkära skådespelare Sven Wollter ger sig nu ut på en efterlängtad Riksteaterturné för att avrunda sin skådespelarkarriär med pjäsen Aftonens ämne KÄRLEK. Med sig på scenen har han Siw Malmkvist och Camilla Larsson. Premiär 24 september i Norrtälje.

Efter mer än 60 år som skådespelare har nu Sven Wollter börjat avrunda en framgångsrik skådespelarkarriär. För Riksteatern gör han det med pjäsen Aftonens ämne KÄRLEK. Med sig på scen har han ingen mindre än Siw Malmkvist och Camilla Larsson. Och vilket ämne är mer passande att avrunda en karriär med än just kärlek?

– Ända sedan min första turné 1954 har jag älskat att möta publiken utanför storstäderna. Den kärleken är outsläcklig, så det är bara årens gång som säger att det får vara bra nu, säger Sven Wollter.

Aftonens ämne KÄRLEK har premiär i Norrtälje 24 september.

Om Aftonens ämne KÄRLEK:
Den utmattningsdeprimerade dottern och hennes gamle far, Lillebror anländer till en enslig by. Nu ska de äntligen få lugn och ro och tid att umgås! Redan första kvällen får de besök av fågelälskande grannen Lillemor, hembygdsföreningens ordförande. Hon är jublande glad över nytillskottet i byn, trots att de är både äldre och färre än byns invånare hade hoppats. Lillemor kommer med en lockande inbjudan och det står snabbt klart att lugnet, det får vänta…

På scen: Sven Wollter, Siw Malmkvist och Camilla Larsson. Konstnärligt team: Författare: Ylva Lööf, Regi: Karl Seldahl, Scenografi: Helena Uggla, Ljussättning: Claes Aller

Turnéplan: 24 september Norrtälje, 26 september Säter, 27 september Leksand, 30 september Kumla, 1 oktober Mariestad, 2 oktober Skara, 3 oktober Vårgårda, 4 oktober Essunga, 6 oktober Ale, 7 oktober Kungälv, 9 oktober Partille, 10 oktober Varberg, 17 oktober Strängnäs, 18 oktober Vadstena, 20 oktober Linköping, 21 oktober Valdemarsvik, 23 oktober Vetlanda, 24 oktober Uppvidinge, 30 oktober Alvesta, 31 oktober Ängelholm, 1 november Båstad, 3 november Höganäs, 6 november Värnamo, 7 november Gnosjö, 13 november Nora, 14 Hammarö, 15 november Stenungsund, 19 november, 20 november Gotland, 24 november Ovanåker, 25 november Hudiksvall, 26 november Timrå, 28 november Robertsfors, 2 december Vilhelmina, 3 december Storuman, 6 december Skellefteå

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.